1. Czekam na stacji a pociąg się opóźnia, gdzie mogę dowiedzieć się ile wynosi opóźnienie?
Informacje można uzyskać wybierając jeden z następujących sposobów:
On-line:
Informacje dostępne są:
- na stronie internetowej Kolei Dolnośląskich w zakładce „UTRUDNIENIA” lub pod linkiem https://kolejedolnoslaskie.pl/stan-linii/ oraz w aplikacji mobilnej „KD Go!” (Instrukcja obsługi aplikacji mobilnej)
- na stronie internetowej Portal Pasażera w zakładce „ZNAJDŹ POCIĄG” lub pod linkiem https://portalpasazera.pl/Opoznienia/ oraz w aplikacji mobilnej,
- na stronie internetowej Kiedy Przyjedzie pod linkiem https://kd.kiedyprzyjedzie.pl/#/ oraz w aplikacji mobilnej.
Telefonicznie:
- uruchomiliśmy specjalny numer dla pasażerów na wypadek opóźnienia, odwołania lub awarii pociągu – tel.: +48 76 742 11 12;
2. Pociąg się spóźnił. Czy możecie mi wystawić zaświadczenie dla pracodawcy?
Tak, wystawimy poświadczenie o opóźnieniu pociągu. Aby uzyskać poświadczenie jadąc opóźnionym pociągiem zgłoś się do obsługi pociągu, okaż bilet i poinformuj o potrzebie otrzymania takiego potwierdzenia. Drużyna konduktorska wystawi poświadczenie, na którym będzie numer Twojego biletu, numer pociągu i informacja o godzinie przyjazdu pociągu (planowanej i rzeczywistej) do Twojej stacji docelowej.
Podobne poświadczenie otrzymasz w kasie biletowej, jednak najlepiej, abyś zgłosił się do niej bezpośrednio po wyjściu z pociągu.
3. Pociąg nie przyjechał. Gdzie się mogę dowiedzieć, co się stało?
Uruchomiliśmy specjalny numer dla pasażerów na wypadek opóźnienia, odwołania lub awarii pociągu – tel.: +48 76 742 11 12.
4. Czy mając bilet na rower mam gwarancję przejazdu?
Konduktor może odmówić przejazdu z rowerem, ze względów bezpieczeństwa lub z tzw. względów operacyjnych tzn. w szczególności w wyniku ograniczeń dostępności miejsc
w godzinach szczytu (wysoka frekwencja podróżnych) lub w przypadku, gdy nie pozwalają na to warunki techniczne wagonów (brak wyznaczonych miejsc do przewozu roweru).
*Szczegóły dotyczące procedury reklamacji znajdują się na stronie: https://kolejedolnoslaskie.pl/skargi-i-reklamacje/
5. Czy w pociągach KD jest możliwość płatności kartą za bilet?
Oczywiście.
Kupując bilet u konduktora istnieje możliwość zapłaty kartą, a także Google Pay oraz Apple Pay.
6. Czy w pociągach KD obowiązują bilety ulgowe dla dzieci?
Tak.
Dzieciom powyżej 4. roku życia do momentu rozpoczęcia obowiązkowego rocznego programu przygotowującego do nauki w szkole, przysługuje 37% ulgi na przejazd pociągami KD na podstawie biletów jednorazowych. Więcej informacji na temat ulg znajduje się na stronie: https://kolejedolnoslaskie.pl/Tabela-Ulg/
Taryfa ulgowa może być poświadczona przez:
- dokument stwierdzający wiek dziecka;
- zaświadczenie o odroczeniu spełniania obowiązku szkolnego, wydane przez dyrektora publicznej szkoły podstawowej;
- legitymacja, e-legitymacja lub mLegitymacja przedszkolna dziecka niepełnosprawnego (w relacjach innych niż wymienione w Tabeli nr 1 poz. 7 Cennika) – wykazie opłat za przewóz osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich S.A.).
7. Czym są tzw. opłaty dodatkowe?
Opłaty dodatkowe to opłaty potocznie zwane „karami” lub „mandatami”, pobierane w razie stwierdzenia w trakcie kontroli w pociągu braku ważnego dokumentu przewozu, np.:
- za brak biletu na przejazd lub przewóz (rzeczy, zwierząt);
- za brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu/przewozu;
- za brak dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku posiadania biletu imiennego;
- za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny.
Opłaty te są określone w Cenniku – wykaz opłat za przewóz osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich S.A. w Rozdziale 5, Tabela nr 14 opublikowanych na stronie: https://kolejedolnoslaskie.pl/Cennik oraz wynikają z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20.01.2015 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej, a także w Taryfie przewozowej osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich S.A. (TP-KD).
8. Jakie dokumenty są mi potrzebne podczas podróży?
Podczas podróży potrzebujesz następujących dokumentów:
- ważny bilet:
- w formie elektronicznej – zakupiony poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną, wyświetlany na urządzeniu elektronicznym;
- w formie papierowej – czytelnie wydrukowany na kartce formatu A4;
- w formie tradycyjnej – zakupiony w kasie, automacie biletowym lub u konduktora.
- dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość podróżnego w przypadku biletów imiennych (w tym również okazany za pośrednictwem aplikacji mObywatel);
- w przypadku taryfy ulgowej – ważny dokument potwierdzający uprawnienie do zniżki (w tym również okazany za pośrednictwem aplikacji mObywatel).
Pamiętaj także o tym, że okazywany przez Ciebie bilet nie może być zrzutem ekranu a okazywany dokument inny niż oryginalny (nie może być zdjęciem czy kserokopią).
9. Podczas przejazdu pociągiem byłem świadkiem niebezpiecznej sytuacji. Co mogę zrobić?
W takim przypadku koniecznie udaj się do obsługi pociągu i poinformuj o zaistniałej sytuacji. Gdy czujesz się zagrożony, poproś o wezwanie służb porządkowych (np. Policji) lub – jeśli potrzebujesz pomocy medycznej – Pogotowia Ratunkowego.
10. Kto jest odpowiedzialny za wygłaszanie komunikatów na stacji?
Za wszystkie komunikaty wygłaszane na dworcach i przystankach kolejowych odpowiada zarządca infrastruktury. W Polsce jest to PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
11. Mam legitymację emeryta/rencisty jaka zniżka mi przysługuje?
Na legitymację emeryta/rencisty nie przysługuje zniżka, jednak emeryci i renciści mogą skorzystać z ulgi ustawowej w wymiarze 37% na dwa przejazdy w roku, jeśli posiadają specjalne zaświadczenie wydawane przez zarejestrowane Związki Emerytów i Rencistów – konduktor lub kasjer uzupełnia w tym zaświadczeniu numery biletów oraz datę Twojej podróży. Jeśli nie posiadasz takiego dokumentu lub wykorzystałeś już dwa przejazdy w danym roku kalendarzowym nie możesz skorzystać z tej ulgi.
Ponadto, dla osób, które ukończyły 60 lat KD przygotowały specjalną ofertę pn. Senior 60+, dzięki której możesz zakupić bilety jednorazowe aż 25% taniej. Wystarczy, że podczas kontroli w pociągu wraz z biletem okażesz dokument ze zdjęciem, który potwierdza, że ukończyłeś 60 lat. Więcej informacji na temat oferty Senior 60+ pod tym linkiem: https://kolejedolnoslaskie.pl/oferty-taryfowe/senior-60/
12. Czy w pociągach z Wrocławia do Drezna są honorowane bilety EURO-NYSA-TICKET?
Tak, w połączeniach Wrocław Gł. – Dresden Hbf z przesiadkami wynikającymi z rozkładu jazdy, bilety EURO-NYSA-TICKET są honorowane, jednakże TYLKO na odcinku Bolesławiec – Zgorzelec – Bischofswerda (w obydwu kierunkach). Poza tymi odcinkami, po stronie polskiej należy zakupić bilet w Taryfie Podstawowej.
Dodatkowo na całym odcinku z Wrocławia do Drezna możesz podróżować na bilecie zakupionym w ramach tzw. Promocji Drezdeńskiej. Szczegóły oferty znajdziesz pod tym linkiem: https://kolejedolnoslaskie.pl/oferty-taryfowe/promocja-drezdenska/
13. Będę jechał z Liberca do Wrocławia. Czy mogę skorzystać ze zniżki studenckiej w trakcie takiej podróży?
Ulga ustawowa na podstawie ważnej legitymacji studenckiej obowiązuje tylko na terenie Polski. Gdy rozpoczynasz przejazd w Czechach (np. w Libercu) i chcesz skorzystać z naszej oferty „Taryfa Polska – Czechy” musisz kupić normalny bilet. Jeśli jednak przysługuje Ci ulga studencka to zamiast jednego biletu w relacji Liberec – Wrocław możliwe, że korzystniej dla Ciebie będzie kupić dwa bilety – bilet normalny z Liberca do Polany Jakuszyckiej (czyli pierwszej stacji w Polsce) i dalej bilet krajowy ze zniżką studencką z Polany Jakuszyckiej do Wrocławia.
Ulga ustawowa dla studentów na podstawie ważnej legitymacji studenckiej obowiązuje wyłącznie na terenie Polski. Jeśli rozpoczynasz podróż w Czechach, na przykład w Libercu, i korzystasz z naszej oferty „Taryfa Polska – Czechy”, musisz zakupić bilet normalny.
Jeśli jednak przysługuje Ci zniżka studencka, warto rozważyć alternatywne rozwiązanie. Zamiast jednego biletu na trasę Liberec – Wrocław, może okazać się korzystniejsze zakupienie dwóch biletów:
1. Normalnego biletu na odcinek Liberec – Polana Jakuszycka (pierwsza stacja w Polsce), oraz
2. Biletu krajowego ze zniżką studencką na odcinek Polana Jakuszycka – Wrocław.
Taki podział może obniżyć koszty podróży, dostosowując się do obowiązujących przepisów zniżkowych.
14. Czy mogę podróżować z pupilem?
Tak.
W pociągach Kolei Dolnośląskich S.A. możesz przewieźć pod swoją opieką zwierzęta uznawane powszechnie za domowe, jeżeli nie są one uciążliwe dla współpodróżnych (np. z powodu hałasu, zapachu itp.).
Pamiętaj jednak o tym, że przewożone zwierzęta powinny być umieszczone w odpowiednich pojemnikach (transporterach, klatkach, pudłach, koszach itp.), zabezpieczających przed wyrządzeniem szkody osobom lub mieniu. Jeśli przewozisz zwierzę, np. w pojemniku, możesz położyć je w przestrzeni nad lub pod miejscem, które zajmujesz.
Do Ciebie należy także opieka i nadzór nad zwierzęciem zabranym w podróż.
Jeśli podróżujesz z psem, pamiętaj o zabraniu książeczki z aktualnymi szczepieniami. Twój pupil powinien podróżować w kagańcu i na smyczy. Zwierzę nie może zajmować miejsca siedzącego. Jeśli pies lub kot podróżuje w transporterze, wówczas nie trzeba dla niego kupować biletu, natomiast jeżeli Twój pupil podróżuje poza transporterem, należy kupić dla niego bilet. Dokument podróży zwierzęcia będzie przypisany do Twojego biletu.
Wyjątek stanowią psy asystujące i towarzyszące osobom niewidomym, które pociągami podróżują bezpłatnie.
Czasem zdarza się, że osoby podróżujące obok Ciebie nie chcą przebywać w bezpośrednim sąsiedztwie Twojego zwierzęcia, wówczas możesz zostać poproszony przez obsługę pociągu o zmianę miejsca na inne, a jeśli jest to niemożliwe, także o opuszczenie pociągu. W takiej sytuacji otrzymasz poświadczenie o częściowym niewykorzystaniu biletu i możesz na jego podstawie domagać się zwrotu ceny biletu. Od zwrotu kwoty za częściowo niewykorzystany bilet w tej sytuacji nie zostanie pobrana kwota 10% tytułem odstępnego.
15. Czy mogę przewieźć pociągiem bagaż wielkogabarytowy/o niestandardowej wielkości?
Tak.
Bagaż o niestandardowej wielkości możesz przewieźć:
- nieodpłatnie – pod warunkiem, że mieści się w miejscu przeznaczonym na bagaż podręczny (na półce lub pod siedzeniem);
- odpłatnie (gdy nie spełniasz powyższego warunku) – zakupując bilet na przewóz bagażu za 8,50 zł.
Należy pamiętać, że przewożenie bagażu wielkogabarytowego jest możliwe tylko wtedy, gdy jego objętość i masa oraz zamknięcie pozwalają na łatwe przenoszenie i umieszczenie w przeznaczonych do tego miejscach.
Pamiętaj także, iż przewożone przez Ciebie rzeczy, pozostają pod Twoją opieką i nie mogą utrudniać przejścia innym podróżnym, blokować przejść, powodować niebezpieczeństwa powstania szkody.
Jeśli nie spełniasz powyższych wytycznych obsługa pociągu może poprosić Cię o opuszczenie pociągu na najbliższej stacji. W takiej sytuacji otrzymasz poświadczenie o częściowym niewykorzystaniu biletu i możesz na jego podstawie domagać się zwrotu ceny biletu. Od zwrotu kwoty za częściowo niewykorzystany bilet w tej sytuacji zostanie pobrana kwota 10% tytułem odstępnego.
16. Zostawiłem w pociągu walizkę/plecak/telefon. Jak mogę odzyskać własność?
Jeśli zostawiłeś w pociągu walizkę lub inne rzeczy osobiste, zadzwoń na całodobową informację telefoniczną tj. +48 742 11 12. Jest to specjalna infolinia uruchomiona przez Koleje Dolnośląskie S.A. Możesz pod tym numerem uzyskać informację na temat zagubionej/pozostawionej rzeczy oraz uzgodnić sposób jej odzyskania.
Ponadto na naszej stronie internetowej pod linkiem: https://kolejedolnoslaskie.pl/punkt-rzeczy-znalezionych/ możesz samodzielnie sprawdzić (wykorzystując wyszukiwarkę) czy pozostawiony przez Ciebie bagaż znajduje się na liście rzeczy znalezionych.
Rzeczy znalezione można odebrać codziennie w Punkcie Rzeczy Znalezionych Kolei Dolnośląskich S.A. w Legnicy przy ul. Kolejowej 2, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu odbioru z pracownikiem KD S.A. (tel. 76-742-11-12) oraz wypełnieniu i dostarczeniu do KD S.A. oświadczenia podróżnego o zagubieniu rzeczy (oświadczenie dostępne jest na stronie internetowej KD pod linkiem https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2018/11/KD-HT-178-2018-decyzja-DH-7-zal-3.pdf
Odbiór rzeczy znalezionej jest możliwy z reguły po trzech dniach licząc od dnia przyjęcia rzeczy przez Punkt rzeczy znalezionych KD.
Szczegółowy Regulamin Rzeczy Znalezionych znajdziesz pod tym linkiem: https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2018/11/Reg.-rzeczy-znalezione.pdf
1. Jestem osobą z niepełnosprawnością, planuję przejazd waszym pociągiem, czy mogę liczyć na pomoc?
Tak.
Jeśli potrzebujesz pomocy (np. podczas wsiadania oraz wysiadania z pociągu), poinformuj nas o tym na 24 godziny przed planowaną podróżą. Zgłoszenia możesz dokonać:
- wysyłając e-mail na adres: informacja@kolejedolnoslaskie.eu;
- wypełniając formularz na stronie internetowej KD: https://kolejedolnoslaskie.pl/kontakt-2/;
- dzwoniąc pod numer +48 76 742 11 12;
- osobiście w Biurze Obsługi Klienta na dworcu PKP we Wrocławiu Głównym.
Zgłoszenie potrzeby udzielenia pomocy powinno zawierać następujące informacje:
1. dane kontaktowe osoby z niepełnosprawnością lub opiekuna;
2. czy osoba z niepełnosprawnością będzie odbywać podróż sama;
3. którym pociągiem, na jakim odcinku i w jakim dniu zamierza odbyć podróż;
4. czy planowane są przesiadki na inne pociągi, jeżeli tak, na której stacji i do jakiego pociągu;
5. czy osoba ta porusza się na wózku, a jeżeli tak:
- czy jest to wózek manualny czy z napędem;
- wymiary wózka tj. (długość, szerokość, wysokość oraz masę) bądź zadeklarowanie, że wózek spełnia wymagania dla wózka przystosowanego do transportu koleją.
W przypadku braku zgłoszenia potrzeby pomocy przynajmniej 24 godziny przed podróżą, nie możemy zagwarantować jej udzielenia, podejmiemy jednak wszelkie możliwe działania dla zapewnienia wsparcia w taki sposób, abyś mógł odbyć podróż.
O tym, czy i w jakim zakresie dana stacja (perony oraz drogi dojścia do nich) jest dostosowana do obsługi osób z niepełnosprawnością, możesz się dowiedzieć na stronie internetowej Portalu Pasażera klikając obok nazwy stacji w piktogram osoby na wózku: https://portalpasazera.pl/KatalogStacji
Istnieje również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylko po terenie dworca. Potrzebę asysty należy zgłosić odpowiednio wcześniej, dzwoniąc pod nr tel. 22 474 13 13, wypełniając formularz (https://www.pkp.pl/pl/formularzprm) lub wysyłając maila na adres: pomocprm@pkp.pl – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia asysty. Pomoc w dotarciu na peron jest udzielana przez PKP S.A. lub PKP PLK jednak nie zawsze jest ona dostępna – wykaz stacji i przystanków, na których jest ona udzielana znajduje się pod adresem: https://www.pkp.pl.
Powinieneś pamiętać także o przybyciu na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzebny na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu.
1. Jak zwrócić bilet kupiony przez Internet?
Bilet kupiony elektronicznie można zwrócić samodzielnie w kanale nabycia:
Sklep KD Koleo e-podróżnik Bilkom
przed rozpoczęciem ważności tj. nie później niż:
- 20 minut (60 min w przypadku biletu zakupionego w BILKOMie) przed planowaną godziną wyjazdu, wskazaną na bilecie jednorazowym
- 60 minut przed planowaną godzina wyjazdu, wskazaną na bilecie na przejazdy wielokrotne (np. DBW ),
- przed pierwszym dniem ważności, wskazanym na bilecie okresowym (tygodniowym, miesięcznym)
Po upływie ww. czasu zwrot całkowicie niewykorzystanego biletu internetowego jest możliwy na drodze reklamacji. Można ją złożyć elektronicznie poprzez Formularz lub w formie pisemnej na adres:
Koleje Dolnośląskie S.A.
ul. Kolejowa 2
59 -220 Legnica
2. Czy mogę zwrócić niewykorzystany (całkowicie lub częściowo) bilet na przejazd - kupiony tradycyjnie (w wersji papierowej)?
Podróżny może odstąpić od umowy przewozu przed rozpoczęciem podróży, albo na stacji zatrzymania pociągu na drodze przewozu.
Warunkiem zwrotu należności za częściowo lub całkowicie niewykorzystany bilet, po rozpoczęciu jego terminu ważności jest uzyskanie przez podróżnego odpowiedniego poświadczenia biletu.
Poświadczenia takie są dokonywane w punktach odprawy (kasy biletowe KD, BOK) lub przez pracowników drużyn konduktorskich.
Zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany (odpowiednio poświadczony) bilet, można uzyskać w dowolnym punkcie odprawy prowadzącym sprzedaż biletów danego rodzaju w terminie do 3 miesięcy, licząc od pierwszego dnia ważności biletu, pod warunkiem zwrócenia przez podróżnego oryginału poświadczonego biletu.
Po upływie wyżej wskazanego terminu, zwrotu należności można dochodzić w drodze reklamacji dołączając do niej kopię odpowiednio poświadczonego biletu.
Nie wymagają poświadczenia bilety jednorazowe na przejazd zwracane przed rozpoczęciem terminu ważności (całkowicie niewykorzystane). Taki bilet można zwrócić w kasie biletowej, na stacji w miejscowości wyjazdu lub wydania biletu.
3. Czy mogę odzyskać pieniądze za niewykorzystany bilet okresowy?
Tak.
Zwrotu należności za:
1) całkowicie niewykorzystany bilet – zwrócony przed pierwszym dniem jego ważności;
2) częściowo niewykorzystany bilet – zwrócony najpóźniej
- w pierwszym dniu ważności w przypadku biletu tygodniowych;
- w dziesiątym dniu ważności w przypadku biletów miesięcznych;
dokonuje kasa biletowa prowadząca sprzedaż biletów okresowych imiennych.
Podstawą zwrotu należności jest przekazanie oryginału biletu.
Jeżeli podróżny udokumentuje, że nie mógł wykorzystać i/lub zwrócić biletu w odpowiednich – wyżej wskazanych terminach, z przyczyn całkowicie od niego niezależnych (np. z powodu pobytu w szpitalu) zwrotu należności może dochodzić na drodze reklamacji.
Można ją złożyć elektronicznie poprzez Formularz lub w formie pisemnej na adres:
Koleje Dolnośląskie S.A.
Kolejowa 2
59 -220 Legnica
4. Gdzie mam zgłosić przejazd grupy? Gdzie mogę otrzymać wniosek?
Za każdą zgłoszoną 10 osobową grupę 11 osoba (przewodnik/opiekun) otrzymuje przejazd GRATIS.
Przejazd zorganizowanej grupy można zgłosić:
- drogą elektroniczną na adres e-mailowy: przejazdy.grupowe@kolejedolnoslaskie.eu (przesłać wypełniony WNIOSEK na podany adres);
- pisemnie, wysyłając WNIOSEK NA PRZEJAZD GRUPY na adres: Koleje Dolnośląskie S.A. 59-220 Legnica ul. Kolejowa 2, lub przesyłając faxem na nr 76 743 51 90;
- osobiście, składając WNIOSEK NA PRZEJAZD GRUPY w siedzibie Kolei Dolnośląskich S.A. 59-220 Legnica ul. Kolejowa 2.
Wniosek jest do pobrania na naszej stronie internetowej pod linkiem: https://kolejedolnoslaskie.pl/rozklady-i-bilety/przejazdy-grupowe/
Aby prawidłowo zgłosić przejazd grupowy należy pamiętać o następujących kwestiach:
- grupa powinna składać się z co najmniej z 10 osób;
- wniosek na przejazd grupy powinien wpłynąć do Kolei Dolnośląskich S.A., najpóźniej na 3 dni robocze (od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni świątecznych) nie wcześniej niż 7 dni przed planowanym dniem wyjazdu grupy;
- jeżeli przejazd grupy ma nastąpić w jednej relacji tam i z powrotem, lecz w różnych terminach należy złożyć dwa oddzielne wnioski;
- wniosek na przejazd grupy należy właściwie wypełnić podając:
- imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail organizatora przewozu, odpowiedzialnego za grupę;
- liczbę uczestników;
- datę i godzinę wyjazdu;
- relację przejazdu.
Warunki korzystania z przejazdów grupowych zawarte są dostępne w § 10 pod tym linkiem: https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/RP-KD_18_04_2024-zm.-38-tekst-jednolity.pdf
Informacje w sprawie wniosku na przejazd grupowy, można także uzyskać pod numerem telefonu +48 76 742 11 12.
5. Nie mam biletu – czy mam obowiązek zgłosić ten fakt konduktorowi?
Tak, od 1 sierpnia 2012 r. pasażerowie nieposiadający ważnego biletu na przejazd mają obowiązek zgłoszenia tego faktu konduktorowi przed lub bezpośrednio po wejściu do pociągu.
Niedostosowanie się do tej zasady skutkuje obciążeniem osoby bez ważnego biletu opłatą za bilet wraz z opłatą dodatkową w kwocie 305 zł. Możesz jednak obniżyć wysokość tej opłaty jeżeli uiścisz ją w ciągu 7 dni, wówczas wyniesie ona 150 zł , a w przypadku natychmiastowego uregulowania należności bezpośrednio w pociągu opłata dodatkowa wyniesie już tylko 100 zł.
Obowiązek nabycia biletu niezwłocznie po wejściu do pociągu nie dotyczy jednak wszystkich podróżnych. Z obowiązku zgłoszenia się do obsługi pociągu celem nabycia biletu są zwolnione m.in. osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się, osoby odbywające przejazd z dzieckiem do lat 4, kobiety w ciąży. Pełen wykaz osób, od których nie jest pobierana opłata za wydanie biletu w pociągu zawarta jest pytaniu: „Kto jest zwolniony z opłat za wystawienie biletu w pociągu?” a także w § 11 ust. 14 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich S.A. (RP-KD).
6. Czy muszę dodatkowo zapłacić za bilet kupiony w waszym pociągu?
Nie.
Chyba, że na stacji znajduje się czynna kasa biletowa – wówczas Koleje Dolnośląskie pobierają dodatkowo opłatę w wysokości 8 zł za wystawienie biletu przez konduktora w pociągu, ale wyłącznie od stacji, na których istnieje możliwość nabycia biletu w kasie i obowiązuje jedynie w godzinach otwarcia kas.
Jeśli chcesz nabyć bilet, który sprzedawany jest w ramach ofert promocyjnych wyłącznie
u konduktora, nie zostaniesz obciążony tą opłatą.
Dodatkowo istnieje grupa osób od których nie pobiera się opłaty za wydanie biletu
w pociągu m.in. osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się, osób odbywających przejazd z dzieckiem do lat 4, kobiet w ciąży. Pełen wykaz osób, od których nie jest pobierana opłata za wydanie biletu w pociągu zawarta jest pytaniu: „Kto jest zwolniony z opłat za wystawienie biletu w pociągu?” a także w § 11 ust. 14 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich S.A. (RP-KD).
7. Kto jest zwolniony z opłat za wystawienie biletu w pociągu?
Opłaty za wydanie biletu w pociągu nie pobiera się od osób:
a) z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się;
b) rozpoczynających podróż na stacji/przystanku nieobsadzonym (nie ma kasy lub kasa jest nieczynna);
c) posiadających bilet z innym wymiarem ulgi;
d) posiadających ważny bilet na przejazd:
– w terminie późniejszym;
– w relacji zgodnej z trasą przejazdu pociągu KD, który nie jest przyjęty do honorowania przez Koleje Dolnośląskie S.A.;
– chcących dokonać zmiany stacji przeznaczenia (najpóźniej na ostatniej stacji
zatrzymania pociągu poprzedzającej stację przeznaczenia wskazaną na bilecie);
– chcących dokonać zmiany drogi przewozu (najpóźniej na ostatniej stacji, od której ma nastąpić zmiana);
e) posiadających poświadczenie o braku możliwości nabycia biletu w kasie biletowej;
f) posiadających bilet z adnotacją „DALEJ”, o którym mowa w ust. 16;
g) posiadających bilet z adnotacją „ZMIANA PRZEWOŹNIKA”, wystawiony w pociągu, gdy rozkładowy czas na przesiadkę nie przekracza 30 minut;
h) chcących skorzystać z ofert dostępnych wyłącznie w pociągu KD;
i) nabywających bilet z ulgą 100%;
j) które ukończyły 70 lat – pod warunkiem okazania podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego wiek;
k) odbywających przejazd z dzieckiem do 4 lat – pod warunkiem okazania (na żądanie obsługi pociągu) dokumentu stwierdzającego wiek dziecka;
l) kobiet w ciąży;
m) podróżujących z rowerem.
Przy czym, zgodnie z rozporządzeniem UE 2021/782 „osoba niepełnosprawna” lub „osoba o ograniczonej sprawności ruchowej” oznacza każdą osobę, której możliwość poruszania się jest ograniczona podczas korzystania z transportu na skutek jakiejkolwiek niesprawności fizycznej (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej), upośledzenia lub niesprawności umysłowej, lub każdej innej przyczyny niepełnosprawności, lub na skutek wieku, i której sytuacja wymaga specjalnej uwagi oraz dostosowania usług dostępnych dla wszystkich pasażerów do szczególnych potrzeb takiej osoby.
Pamiętaj także, że osoby wymienione w punktach od b) do i) mają bezwzględny obowiązek niezwłocznie po wejściu do pociągu zgłoszenia się do obsługi pociągu celem nabycia lub legalizacji biletu.
8. Czy mogę zwrócić tradycyjny bilet jednorazowy po terminie?
Zwrot biletu jednorazowego w formie tradycyjnej, tj. zakupionego w kasie, biletomacie lub u konduktora, który nie został wykorzystany jest możliwy pod warunkiem, że uzyskałeś odpowiednie poświadczenie o jego niewykorzystaniu na zasadach określonych
w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich S.A. (RP-KD) lub regulaminach poszczególnych ofert handlowych.
Jeśli wiesz, że Twoja podróż się nie odbędzie, a posiadasz już bilet, zgłoś się do:
- kasy biletowej, lecz należy pamiętać, że bilet przed rozpoczęciem ważności można zwrócić w dowolnej kasie (wyjątkiem jest, gdy regulamin oferty stanowi inaczej), natomiast bilety po rozpoczęciu ważności – na stacji zakupu lub stacji wyjazdu (o ile na stacji znajduje się czynna kasa biletowa)*;
- obsługi pociągu i poproś o odpowiednie poświadczenie, następnie w ciągu
3 miesięcy udaj się do kasy biletowej, gdzie otrzymasz zwrot*.
* w przypadku, gdy nie jesteś w stanie spełnić tych warunków, możesz napisać reklamację. Złożenie reklamacji nie jest jednak jednoznaczne z jej pozytywnym rozpatrzeniem.
9. Jak mogę zmienić datę wyjazdu w przypadku biletu internetowego?
Aby zmienić datę wyjazdu w przypadku biletu zakupionego w Sklepie internetowym KD na www.kolejedolnoslaskie.pl kliknij zakładkę „Moje bilety” i zaloguj się. Jeśli nie masz konta wystarczy zalogować się do swojego biletu, podając 20-cyfrowy klucz zamówienia, który otrzymałeś mailem. Kliknij „Zmień datę wyjazdu” i wybierz inny dzień, w którym chcesz odbyć przejazd.
Jeśli kupiłeś bilet w serwisie KOLEO zaloguj się do swojego konta na stronie KOLEO lub w aplikacji. W zakładce „Moje bilety” wybierz bilet, który chcesz wymienić a następnie wyszukaj połączenie, tak jakbyś kupował nowy bilet.
Jeśli kupiłeś bilet w serwisie BILKOM kliknij zakładkę „Bilety” a następnie wpisz klucz zamówienia, który otrzymałeś w mailu oraz dane pasażera wskazane na bilecie. Wybierz opcję „Wymiana biletu” i zdecyduj, czy chcesz zmienić tylko termin ważności, czy chcesz również przedłużyć trasę. Wybierz dzień, w którym chcesz odbyć przejazd.
Jeśli zmieniasz tylko termin wyjazdu cena Twojego biletu się nie zmienia – nie musisz dokonywać żadnej płatności.
Pamiętaj jednak o tym, że zmiany umowy przewozu możesz dokonać: dla biletów jednorazowych najpóźniej 20 min. przed rozpoczęciem terminu ważności biletu, dla biletów wielokrotnych i okresowych: najpóźniej 60 min. przed rozpoczęciem terminu ważności biletu (z wyłączeniem biletów zakupionych w BILKOM).
10. Nie wsiadłem do pociągu i nie rozpocząłem podróży, chcę zwrócić/wymienić bilet – czy zawsze potrzebuję poświadczenia biletu?
Nie, jeśli zwracasz lub wymieniasz bilet samodzielnie przed rozpoczęciem ważności Twojego biletu nie musisz mieć poświadczenia. Jeśli kupiłeś bilet internetowy na późniejszy pociąg to musisz kupić nowy bilet u konduktora oraz otrzymać poświadczenie o wymianie biletu – dzięki temu w drodze reklamacji dostaniesz zwrot za niewykorzystany bilet.
Gdy zmieniasz coś już w trakcie podróży (lub w terminie ważności Twojego biletu) to potrzebujesz poświadczenia, jeśli chcesz uzyskać zwrot.
11. Pociąg nie przyjechał, jak mogę zwrócić bilet internetowy?
W takim przypadku możesz pojechać kolejnym pociągiem lub złożyć reklamację. Jeśli Twój pociąg nie przyjechał, zgłoś się do kasy po stosowne poświadczenie, a jeśli nie miałeś możliwości uzyskania poświadczenia, opisz tę sytuację, podając dane umożliwiające nam weryfikację zaistniałych okoliczności (przede wszystkim nazwę stacji oraz datę i godzinę odjazdu pociągu, ujętą w rozkładzie jazdy).
Pamiętaj, aby złożyć reklamację w ciągu roku od opisywanego zdarzenia.
Reklamację można złożyć w formie pisemnej w dowolnym punkcie odprawy KD (tzn. w Biurze Obsługi Klienta, kasie biletowej lub punkcie KD Partner), elektronicznie poprzez formularz na stronie internetowej (https://kolejedolnoslaskie.pl/skargi-i-reklamacje/), osobiście w siedzibie KD lub drogą pocztową na adres:
Koleje Dolnośląskie S.A.
ul. Kolejowa 2
59-220 Legnica.
12. Mam bilet na pociąg Kolei Dolnośląskich – czy mogę podróżować z innym przewoźnikiem? Czy bilety KD są honorowane w innych pociągach?
Nie, istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady – są to oferty wspólnych biletów honorowanych w Kolejach Dolnośląskich. Jest to np. Dolnośląski Bilet Weekendowy, honorowany w pociągach KD i Polregio, czy też Wspólny Bilet Samorządowy, obejmujący aż ośmiu polskich przewoźników kolejowych.
Listę przewoźników oraz informacje na temat poszczególnych ofert dotyczących wzajemnego honorowania biletów znajdziesz pod tym linkiem: https://kolejedolnoslaskie.pl/honorowanie-biletow/
Jeśli posiadasz bilet na pociąg KD, jednak decydujesz, że będziesz podróżować z innym przewoźnikiem, wówczas poproś obsługę pociągu o poświadczenie o niewykorzystaniu posiadanego bilet na przejazd pociągiem KD. Dzięki temu będziesz mógł go zwrócić.
Mając na uwadze zawarte umowy o wzajemnym honorowaniu zawarte między niektórymi przewoźnikami, upewnij się przed zakupem nowego biletu, że ten który podsiadasz nie będzie honorowany w pociągu, którym zamierzasz podróżować.
O tym czy Twój bilet jest honorowany dowiesz się m.in.:
- w kasach biletowych i Biurach/Centrach Obsługi Klienta;
- u obsługi pociągu;
- na stronie internetowej danego przewoźnika.
Przesiadając się do pociągu innego przewoźnika (np. PKP Intercity) powinieneś nabyć nowy bilet na przejazd u tego przewoźnika.
13. Mam bilet jednorazowy na pociąg, ale chcę pojechać wcześniejszym połączeniem. Czy mogę tak zrobić?
Tak, jednak bezpośrednio po wejściu do pociągu udaj się do konduktora w celu uzyskania tzw. legalizacji biletu (w przypadku biletów zakupionych w wersji tradycyjnej tj. kasa, biletomat, KD Partner).
Po otrzymaniu legalizacji, termin ważności Twojego biletu liczy się od nowego terminu wyjazdu. Jeśli tego nie zrobisz posiadany przez Ciebie bilet będzie nieważny.
Powyższe nie dotyczy biletów zakupionych przez Internet. W przypadku biletu internetowego istnieje możliwość zmiany godziny odjazdu bezpośrednio w aplikacji/na stronie internetowej, gdzie zakupiłeś bilet. Szczegóły o tym jak dokonać takiej zmiany opisane zostały w pytaniu: „Jak mogę zmienić datę wyjazdu w przypadku biletu internetowego?”
Jeśli nie miałeś możliwości zmiany godziny wyjazdu w aplikacji/na stronie internetowej zgłoś się do obsługi pociągu, która poświadczy bilet o niewykorzystaniu i wystawi właściwy bilet.
1. Kiedy mogę zgłosić reklamację?
Reklamację możesz zgłosić np.:
1) z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu;
2) z tytułu całkowitego lub częściowego niewykorzystania biletu na przejazd/przewóz;
3) jeżeli możesz udowodnić, że w dniu przejazdu pociągiem posiadałeś ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, w związku z brakiem których wystawiono Ci:
a) bilet;
b) wezwanie do zapłaty;
4) z tytułu otrzymania wezwania do zapłaty.
Terminy składania reklamacji to:
– 1 rok od dnia zaistnienia zdarzenia – w przypadku biletów całkowicie lub częściowo niewykorzystanych lub z powodów niezrealizowania umowy przejazdu/przewozu
z winy przewoźnika;
– 7 dni, gdy podróżny podczas podróżny otrzymał nowy bilet lub wezwanie do zapłaty a może udowodnić, że w dniu przejazdu posiadał dokument przejazdu/ przewozu lub dokument uprawniający do ulgi czy darmowego przejazdu;
– 3 miesiące w przypadku otrzymania wezwania do zapłaty (z innych powodów niż ww. wymieniony) – licząc od dnia jego otrzymania.
2. W jaki sposób złożyć reklamację i co powinna zawierać?
Reklamację można złożyć w formie pisemnej w dowolnym punkcie odprawy KD (tzn. w Biurze Obsługi Klienta, kasie biletowej lub punkcie KD Partner), elektronicznie poprzez formularz na stronie internetowej (https://kolejedolnoslaskie.pl/skargi-i-reklamacje/), osobiście w siedzibie KD lub drogą pocztową na adres:
Koleje Dolnośląskie S.A.
ul. Kolejowa 2
59-220 Legnica.
Każda reklamacja powinna zawierać:
1. nazwę i adres siedziby KD;
2. Twoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby uprawnionego (jeśli składasz reklamację w imieniu firmy lub instytucji);
3. załączoną kopię dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy przewozu (czyli biletu), bilet lub dane, pozwalające zweryfikować zawartą umowę przewozu (np. numer Twojego biletu internetowego);
4. uzasadnienie reklamacji, czyli krótki opis sytuacji, której dotyczy reklamacja;
5. kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego biletu), czyli kwotę, którą chcesz otrzymać w drodze reklamacji;
6. numer rachunku bankowego lub adres właściwy do wypłaty roszczenia (uznane środki za bilety nabyte przez Internet, przekazywane są na konto, z którego była płatność lub na utworzone konto u sprzedawcy);
7. Twój podpis – jeśli składasz reklamację w formie pisemnej. W przypadku reklamacji składanych drogą elektroniczną nie wymagamy podpisu elektronicznego.
Dla Twojej wygody na naszej stronie internetowej zamieściliśmy gotowy do wypełnienia formularz reklamacyjny (https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2023/07/Formularz_reklamacji_09_06_2023.pdf).
Pamiętaj, że załączenie wszystkich wymaganych dokumentów przyspiesza naszą odpowiedź i wypłatę środków (w przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji).
3. Jaki jest czas rozpatrzenia reklamacji?
Koleje Dolnośląskie mają 30 dni na rozpatrzenie reklamacji/skargi. W uzasadnionych przypadkach ten czas może być wydłużony.
Wydłużenie czasu następuje w momencie, gdy złożona reklamacja nie spełnia wszystkich wymaganych warunków*, wówczas w terminie 14 dni od wpływu reklamacji Spółka wzywa Cię do uzupełnienia braków formalnych i daje Ci termin 21 dni na ich uzupełnienie. Wówczas termin 30 dni na rozpatrzenie reklamacji biegnie na nowo od dnia otrzymania przez KD uzupełnionej reklamacji.
*szczegółowe warunki wymagane dla prawidłowego złożenia reklamacji określa § 24 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich S.A. (RP-KD): https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/RP-KD_18_04_2024-zm.-38-tekst-jednolity.pdf