15 lat Kolei Dolnośląskich

Historia i dane

15 lat Kolei Dolnośląskich

Sprawdź dane

Wygraj monografię na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

Tabor spółki

Historia dostaw wszystkich pojazdów do spółki Koleje Dolnośląskie w latach 2008-2023.

2008

3 egzemplarze SA135 (001 – 003)

1 egzemplarz SA106-011

1 egzemplarz SA132-002

2009

2 egzemplarze SA109 (003, 004)

3 egzemplarze SA134 (003, 004, 006)

2010

3 egzemplarze SA135 (004-006)

2011

5 egzemplarzy SA134 (005, 007, 023-025)

3 egzemplarze SA135 (007 – 009)

2013

5 egzemplarzy 31WE (001 – 005)

EN57AL-1501 oraz EN57AKD-1937

2014

6 egzemplarzy 36WEa (011-016)

1 egzemplarz EN57AL-1938

2015

1 egzemplarz EN57AL-1542

5 egzemplarzy 31WE (020-024)

4 egzemplarze SA139 (011-014)

2017

11 egzemplarzy 45WE (019 – 029)

1 egzemplarz EN57-1703

2021

3 egzemplarze 36WEh (012-014)

2022

3 egzemplarze 36WEh (015-017)

9 egzemplarzy 48WEc (024-032)

2023

4 egzemplarze 48WEc (033-036)

Linie kolejowe w służbie KD

Historia linii kolejowych, po których w poszczególnych latach jeździły pociągi Kolei Dolnośląskich.

Materiał video.

Liczba pasażerów w poszczególnych latach działania spółki

Ile osób przewieźliśmy od 2008 roku w każdym z poszczególnych lat.

 

334.369

675.710

900.558

1.686.004

2.421.163

3.603.254

5.222.432

7.312.884

9.380.451

11.725.670

14.113.636

9.154.426

10.982.684

16.012.300

Pociągi Kolzam SA109 ruszają ze stacji Legnica na przegląd
do SPS Mieczkowski, wrzesień 2022 roku

Hale serwisowe spółki na przestrzeni lat

Pociągi były początkowo serwisowane u podmiotów zewnętrznych lub na tzw. grupach – torach odstawczych. Dwa lata po rozpoczęciu działalności KD rozpoczęło serwis swoich pociągów we własnym, poszerzonym zakresie.

 

Hala serwisowa w Miłkowicach

Pierwsza hala serwisowa Kolei Dolnośląskich znajdowała się w miejscowości Miłkowice, u zbiegu linii kolejowych 275, 282 i 296 (towarowej obwodnicy Legnicy). Spółka korzystała z hali w latach 2010-2018.

I Hala serwisowa w Legnicy

Serwis KD przeniesiono do Legnicy w styczniu 2018 roku. Wtedy też powstała pierwsza, trzytorowa hala serwisowa przy ul. Pątnowskiej. Hala służy do przeprowadzania przeglądów pociągów spółki Koleje Dolnośląskie.

II Hala serwisowa w Legnicy

Planowane otwarcie to lipiec 2023 roku. Hala posiada trzy tory, będzie ponadto wyposażona w tokarkę. Hala będzie dawać możliwość przeprowadzania bardziej zaawansowanych przeglądów, które dotychczas spółka zlecała.

Innowacyjność na torach

Pociągi Kolei Dolnośląskich były pierwszymi, które wprowadziły do polskich rozkładów jazdy przystanki na życzenie. Od 2022 roku na odcinku Wrocław Główny – Sobótka Zachodnia – Świdnica Przedmieście wprowadziliśmy pierwszy w Polsce wagon dostosowany wyłącznie do przewozu rowerów.

Przystanki na życzenie

Przystanki oznaczane są w rozkładach jazdy trójkątem – jak na grafice poniżej (Nowa Wieś Legnicka i Krzyżowa).

Koleje Dolnośląskie były pierwszą spółką kolejową w Polsce, która zaproponowała i wdrożyła to rozwiązanie na polskich torach.

Po udanym pilotażu przystanków na żądanie, do rozkładu z grudnia 2020 włączono 20 przystanków. Od tego czasu z rozwiązania korzystają także inni przewoźnicy, a przystanki na żądanie przyjęły się w całej Polsce.

 

Wagony rowerowe

2 lipca 2022 roku z Wrocławia Głównego do Świdnicy Przedmieścia przez Sobótkę Zachodnią wyruszył pierwszy w Polsce pociąg osobowy, zespolony z wagonem rowerowym.

Jeden z dwóch wagonów rowerowych był dostępny dla rowerzystów w wakacyjnych kursach na odcinku z Wrocławia do Świdnicy. Pilotaż był na tyle udany, że w rozkładzie na 2023 rok zapowiadane jest rozszerzenie oferty o co najmniej jedną, nową trasę.

 

Praca eksploatacyjna spółki

Czyli ile kilometrów przejechały pociągi Kolei Dolnośląskich po torach w poszczególnych latach swojego funkcjonowania. Dane w kilometrach.

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Kolejami Dolnośląskimi za granicę

Przez 15 lat dotarliśmy też do destynacji za granicami Polski, łącząc siły z przewoźnikami z Czech i Niemiec. Poznaj lokalizację, do których dojeżdżają pociągi Kolei Dolnośląskich przekraczając granicę Polski.

Berlin, Niemcy

Połączenia Berlin – Wrocław realizowane są w ramach projektu Kulturzug. Połączenia są weekendowe i przewożą sporo turystów w obu kierunkach. Powstało w 2016 roku. Na odcinku po polskiej stronie realizowane jest przez Koleje Dolnośląskie.

Görlitz, Niemcy

Niemieckie Hollywood, bo na malowniczych uliczkach tego miasta kręcono znane produkcje. Tuż przy granicy z Polską kryje się jedno z najpiękniejszych miast Saksonii. Dojedziesz tam pociągiem Kolei Dolnośląskich w relacji z Jeleniej Góry oraz z przesiadką na stacji Zgorzelec, jadąc z kierunku Wrocławia-Legnicy-Węglińca.

Liberec, Czechy

Stolica Kraju Libereckiego, jedno z największych miast Sudetów, położone u podnóża góry Ještěd. Do Liberca dojedziesz pociągiem Kolei Dolnośląskich w połączeniu realizowanym we współpracy z České Dráhy. W podróży ze Szklarskiej Poręby Górnej do Liberca przejedziesz przez najwyżej położoną linię kolejową w Polsce.

Trutnov, Czechy

W Polsce mamy smoka wawelskiego, a Czesi mają smoka z Trutnova. Legenda o nim znana jest w całym kraju. Dla miłośników kolei połączenie Trutnova z Sędzisławiem – położonym na linii kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry jest nie lada gratką – realizowane jest bowiem z kooperacji z GW Train, które nierzadko obsługują tę linię tzw. motorakiem.

Adršpach, Czechy

Skalne miasto w niedalekim sąsiedztwie polskiej granicy. Popularna destynacja podczas weekendów. Czeska miejscowość obsługiwana jest w bezpośredniej relacji z Wrocławiem Głównym. Połączenia realizowane są sezonowo – szczegółowe informacje można znaleźć na stronie Kolei Dolnośląskich w zakładce „Alerty”.

Lichkov, Czechy

Pozornie mała stacja kolejowa, która powstała na granicy dwóch państw. W praktyce: najkrótsze połączenie do stolicy Czech, Pragi. Połączenia do Lichkova są skomunikowane w relacji z Wrocławiem Głównym. Następnie linią regionalną należy udać się do stacji Ústí nad Orlicí, skąd kursują dalekobieżne pociągi do największych, czeskich miejscowości: Pragi i Brna.

Dziękujemy, że jesteś z nami z okazji 15-lecia KD

Zaplanuj podróż z KD

Strona powstała w 2023 roku na 15-lecie Spółki Koleje Dolnośląskie
Na stronie wykorzystano zdjęcia Kamila Cywickiego, Rafała Kotylaka i Grzegorza Jóźwickiego
Grafiki pociągów opracowała Olena Fomichova
Mapy połączeń KD w poszczególnych latach opracował Marek Kazimierczyk
Stronę przygotował Andrzej Padniewski