Przejazdy pociągiem osób z niepełnosprawnością

Zapraszamy Podróżnych z niepełnosprawnością oraz osoby o ograniczonej możliwości poruszania się do korzystania z naszych usług.

Osoba z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej – to w rozumieniu przepisów każda osoba, której możliwość poruszania się jest ograniczona podczas korzystania z transportu na skutek:
– jakiejkolwiek niepełnosprawności fizycznej (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej),
– niepełnosprawności umysłowej,
– każdej innej przyczyny niesprawności,
– zaawansowanego wieku.

Jeżeli potrzebujecie Państwo pomocy podczas wsiadania oraz wysiadania z pociągu, prosimy poinformować nas o tym na 24 godzin przed planowaną podróżą. Zgłoszenia można dokonać:
– dzwoniąc pod numer +48 76 742 11 12,
– za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej, w kategorii zgłoszenie przejazdu osoby z niepełnosprawnością,
– osobiście w Biurze Obsługi Klienta na dworcach Wrocław Główny i Legnica.

Zgłoszenie potrzeby udzielenia pomocy powinno zawierać następujące informacje:
1) dane kontaktowe osoby niepełnosprawnej lub opiekuna;
2) czy osoba niepełnosprawna będzie odbywać podróż sama;
3) którym pociągiem, na jakim odcinku i w jakim dniu zamierza odbyć podróż;
4) czy planowane są przesiadki na inne pociągi, jeżeli tak, na której stacji i do jakiego pociągu;
5) czy osoba ta porusza się na wózku inwalidzkim, a jeżeli tak:
a) czy jest to wózek manualny czy z napędem;
b) wymiary wózka tj. (długość, szerokość, wysokość oraz masę) bądź zadeklarowanie, że wózek spełnia wymagania dla wózka przystosowanego do transportu koleją.

Wózek inwalidzki przystosowany do przewozu koleją spełnia następujące warunki:
1) szerokość 700 mm powiększona, o co najmniej 50 mm z każdej strony na ręce podczas przemieszczania się;
2) długość 1200 mm powiększona o 50 mm na stopy;
3) wysokość maksymalna 1375 mm wraz z użytkownikiem;
4) masa przy pełnym obciążeniu wózka z użytkownikiem (oraz z ewentualnym bagażem) wynosząca:
a) 300 kg w przypadku elektrycznego wózka inwalidzkiego, dla którego nie jest wymagana pomoc w celu przejechanie przez urządzenie wspomagające wsiadanie;
b) 200 kg w przypadku manualnego wózka inwalidzkiego;
5) wózek zapewnia stabilność i bezpieczeństwo podczas wsiadania i wysiadania z pociągu oraz podczas przejazdu wewnątrz pociągu, w tym przede wszystkim umożliwia jego bezpieczne umieszczenie w oznakowanym miejscu przeznaczonym na wózek inwalidzki.

Od osób z niepełnosprawnością oraz o ograniczonej sprawności ruchowej przy odprawie pociągu nie pobiera się opłaty za wydanie biletu w pociągu, osoby takie nie muszą zgłaszać drużynom pociągowym braku biletu na przejazd. W takim przypadku należy okazać dokument stwierdzający niesprawność. Z obowiązku tego zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową).
Jeśli Państwa podróż wiąże się z przesiadką na pociąg innego przewoźnika, wystarczy zgłosić swój przejazd u przewoźnika, z którym zaczynacie podróż.

Nasze pojazdy także są dobrze przystosowane do Państwa potrzeb. Posiadają specjalne rampy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pojazdu osobom na wózkach inwalidzkich. Wewnątrz pojazdów znajdują się specjalne miejsca dla Podróżnych na wózkach inwalidzkich, gdzie można przypiąć się pasami aby zapobiec przemieszczaniu się wózka. Toalety spełniają odpowiednie standardy, dzięki czemu Podróżni niepełnosprawni mogą z nich bez przeszkód korzystać.

Pomoc w poruszaniu się po dworcach osobom z niepełnosprawnością oferuje również spółka PKP S.A. Spółka przyjmuje zgłoszenia pod numerem telefonu 22 474 13 13 lub pod adresem e-mail: pomocprm@pkp.pl Pomoc na dworcach jest świadczona przez pracowników ochrony dworca i obejmuje obszar całego dworca kolejowego, tj. budynek dworca, przejścia podziemne, naziemne oraz perony.
Podczas kontaktu należy podać:
– numer kontaktowy do osoby, dla której będzie świadczona pomoc,
– trasę, którą musi przebyć osoba z niepełnosprawnością,
– czas odjazdu pociągu , miejsce docelowe podróży.
Powyższe dane należy podać nie później niż 30 minut przed odjazdem pociągu, którym chce jechać osoba z niepełnosprawnością.

Osoby z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej mogą uzyskać pomoc na wybranych dworcach (Białystok, Bielsko-Biała Główna, Bydgoszcz Główna, Częstochowa Osobowa, Częstochowa Stradom, Elbląg, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Głogów, Gorzów Wielkopolski, Iława Główna, Jelenia Góra, Kalisz, Katowice, Kielce, Kłodzko Główne, Kołobrzeg, Koszalin, Kraków Główny, Kutno, Legnica, Leszno, Lublin, Łódź Kaliska, Łódź Widzew, Malbork, Mińsk Mazowiecki, Olsztyn Główny, Opole Główne, Ostrów Wielkopolski, Piła Główna, Piotrków Trybunalski, Poznań Główny, Przemyśl Główny, Radom, Rzeszów Główny, Siedlce, Skarżysko-Kamienna, Skierniewice, Słupsk, Sopot, Sosnowiec, Stargard Szczeciński, Szczecin Główny, Świnoujście, Tarnowskie Góry, Tarnów, Tczew, Toruń Wschodni, Wałbrzych Miasto, Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Wileńska, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Włocławek, Wrocław Główny, Zakopane, Zielona Góra).

Informacje zarządcy infrastruktury dotyczące osob niepełnosprawnych >>>