A A Czcionka

EN57AKD

Elektryczny zespół trakcyjny EN57AKD-1937 to pojazd, który w 2013 roku zmodernizowany został w gliwickim oddziale NEWAG. Jednostka ta wyprodukowana została w 1991 przez PAFAWAG Wrocław i przez szereg lat jako EN57-1937 pracowała w Gdyni Cisowej, Olsztynie i Wrocławiu, gdzie ostatecznie trafiła do Przewozów Regionalnych. Pojazd ten należał do grupy ezt EN57 podtypu 1900, które w latach 1990 – 1994 otrzymywały na poziomie produkcji nowe kabiny maszynisty rodem z nieco starszych ezt EW58 znanych z SKM Gdynia. Pojazdów tego podtypu zbudowano 53 egzemplarze, przy czym do KD SA trafiły ostatecznie dwa o numerach 1937 i 1938. W gliwickim zakładzie NEWAG EN57AKD-1937 otrzymał nowy wygląd zgodnie z dokumentacją typu EN57AKD nieco podobną do typu EN57AKM. W ramach modernizacji powstały nowe kabiny z pulpitami i poszycie wszystkich członów. Jednostka otrzymała szereg nowy komponentów jak nowe okna, drzwi odskokowo – przesuwne, toalety w układzie zamkniętym, monitoring wewnątrz i na zewnątrz, kamery przy pantografach, wydajną klimatyzację, dynamiczny rozkład jazdy, system informacji pasażerskiej, automatyczne drzwi międzyczłonowe i pantografy połówkowe 160EC. Podobnie jak pojazdy EN57AL zainstalowano na EN57AKD-1937 rejestrator zdarzeń i nowoczesny radiotelefon. Pojazd potrafi zabrać 184 pasażerów na miejscach siedzących, a dzięki mocy silników trakcyjnych 1000 kW potrafi uzyskać prędkość eksploatacyjną 120 km/h. EN57AKD-1937 posiada hamulec elektrodynamiczny MED, którym sterować można z nastawnika jazdy. Jednostka po modernizacji weszła do służby we flocie KD SA pod koniec 2013 roku.