Sobieszów, Chojnik, Jagniątków – atrakcje Karkonoszy

Zamek Chojnik to jeden z najpopularniejszych obiektów tego rodzaju na Dolnym Śląsku. Dobrze zachowane ruiny średniowiecznego zamku położonego na szczycie Chojnika przyciągają turystów niezależnie od pory roku.

Spis treści
  • 1. Jak dojechać do Sobieszowa?
  • 2. Atrakcje na trasie do Chojnika
  • 3. Historia Zamku Chojnik
  • 4. Jak kształtuje się trasa z Chojnika do Jagniątkowa?
  • 5. Trasa powrotna z Jagniątkowa

Jak dojechać do Sobieszowa?

Naszą pieszą wędrówkę rozpoczynamy na stacji Jelenia Góra Sobieszów. Dostaniemy się do niej w wygodny sposób pociągami Kolei Dolnośląskich kursującymi z Wrocławia kilkanaście razy dziennie. Stacja Jelenia Góra Sobieszów powstała wybudowanej w 1981 r. linii Jelenia Góra – Piechowice. W 1902 r. została przedłużona do Szklarskiej Poręby, a w 1922 r. uległa elektryfikacji.

Po opuszczenie stacji kierujemy się ulicą Kolejową, przekraczając potok Wrzosówka. Koło piekarni z 1905 r. skręcamy w ul. Cieplicką, stanowiącą główną oś zabudowy Sobieszowa. Mijamy dawny Hotel zur Deutschen Krone  i willę z ok. 1840 r. i Dom Kultury Muflon. Przy skrzyżowaniu z ul. Sądową znajdowała się niegdyś pętla tramwajowa. Tramwaje funkcjonowały w Sobieszowie w latach 1897 – 1969.

Atrakcje na trasie do Chojnika

Przekraczamy Wrzosówkę i mijamy wzniesiony przez ewangelików w latach 1745 r. Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa.  Ta barokowa świątynia wciąż skrywa we wnętrzach wyposażenie z XVIII w. Przy skrzyżowania z ulicą Dembowskiego obieramy czarny szlak, przekraczamy Wrzosówkę i koło dawnego Hotelu Verein z 1914 r. skręcamy w ulicę Sądową, a następnie deptakiem przez skwer docieramy do ulicy Czecha. Koło Społecznej Szkoły Podstawowej skręcamy na ulicę Chałubińskiego. Mijamy wille z początku XX w., a także współczesny krzyż, kapliczkę i figurę.

Wkraczamy na teren Karkonoskiego Parku Narodowego i rozpoczynamy wędrówkę na szczyt Chojnika. Za Płaskim Kamieniem skręcamy w boczną ścieżkę, docierając do kompleksu granitowych Zbójeckich Skał z kociołkami wietrzeniowymi i małą jaskinią szczelinową Dziurawy Kamień. Stromym podejściem docieramy do drogi dojazdowej na Chojnik. Podchodzimy do zakrętu z  punktem widokowym, a następnie zdobywamy szczyt góry Chojnik.

Jaskinia "Dziurawy Kamień"

Historia Zamku Chojnik

Położony na szczycie Chojnika Zamek wzniesiono w celu ochrony szlaku handlowego, biegnącego doliną Kamiennej. Został zbudowany w latach 1353-1364 przez księdza Bolka II Małego. W 1399 r. Zamek trafił pod zastaw rodu Schaffgotschów, a na stałe został jego własnością w 1418 r.

W tym okresie dobudowano północne skrzydło i dziedziniec z pręgierzem. W pierwszej połowie XVI w. obiekt przebudowano w stylu renesansowym, ozdabiając go attykami i dekoracją sgraffitową. Powstały wtedy mury ze strzelnicami, kuchnia, dom komendanta i stajnie. Zamek został opuszczony po pożarze wywołanym przez uderzenie pioruna w 1675 r. Z biegiem czasu zamek stał się miejscową atrakcją turystyczną. W 1860 r. w północnej bastei Zamku założono Schronisko.

Widok na Zamek Chojnik
Góra Chojnik z widocznym zamkiem na szczycie

Z Zamkiem Chojnik związana jest legenda o księżniczce Kunegundzie, która starającym się o jej rękę rycerzom nakazywała objechać konno zawieszone nad przepaścią mury warowni. Wielu śmiałków konkurujących o rękę księżniczki zginęło, aż jednemu z rycerzy udało się wypełnić zadanie. Ku zdziwieniu mieszkańców, Rycerz odmówił poślubienia Kunegundy zarzucając jej okrucieństwo. Upokorzona księżniczka rzuciła się z murów Zamku w przepaść.

Jak kształtuje się trasa z Chojnika do Jagniątkowa?

Okrążamy zamek, mijamy furtę i schodzimy osadzonymi między skałami stopniami na Przełęcz Żarską. Następnie drogą gruntową na zboczach Żaru kierujemy się do Żelaznego Mostku na potoku Choiniec. Obieramy żółty szlak prowadzący początkowo szutrówką, a następnie malowniczą ścieżką wzdłuż skał i potoku. Następnie drogą gruntową biegnącą przez łąki docieramy do ulicy Potokowej w przysiółku Sosnowica.

Podążając ulicą Podzamcze mijamy Villę Falkenhorst i docieramy do ruchliwej ul. Karkonoskiej, którą biegnie szosa Piechowice – Kowary, obok dawnego zajazdu zur Kümmelschenke. Jesteśmy u podnóża Pogórza Karkonoskiego na granicy z Kotliną Jeleniogórską. Za Agro Rancho wkraczamy do Podgórzyna Dolnego i skręcamy w boczną ul. Dąbrowskiego. Następnie idziemy ul. Bujwida wzdłuż Podgórnej i deptakiem przekraczamy rzekę.

Z tego miejsca możemy skręcić w lewo, w kierunku dolnego folwarku, naprzeciwko którego stoi dawny browar i oficyna dworska z 1838 r., postawiona na miejscu dawnego dworu.

Pozostając na trasie docieramy do ulicy Żołnierskiej, gdzie znajduje się Skansen Piekarniczy. Zmieniamy szlak na niebieski, którym docieramy do kościoła Świętej Trójcy.

Katolicką świątynię wzmiankowano już w 1318 r. Wzniesienie obecnego, późnobarokowego budynku kościoła datuje się na 1792 r. Wewnątrz znajduje się barokowe wyposażenie i chrzcielnica z 1486 r. Pod budowlą stoją barokowe figury: św. Floriana i św. Jana Nepomucena, a obok znajduje się plebania.

Figura św. Jana Nepomucena przed kościołem św. Klemensa w Ustroniu
Kościół Świętej Trójcy w Podgórzynie

Mijamy zajazd Teubersa (obecny dom kultury) i Urząd Gminy w dawnym hotelu Ramsch, naprzeciwko którego postawiono w 2005 r. pomnik 700-lecia wsi. Będąc na zakręcie szlaku warto podejść 100 m prosto do kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej. Świątynia została wzniesiona dla ewangelików w latach 1778-1780 przez mistrza murarskiego Liebuscha. We wnętrzu zachował się wystrój z końca XVIII w. i empory.

Podążając ulicą Ewangelicką, a następnie Podgórną opuszczamy miejscowość i rozpoczynamy podejście na Pogórze Karkonoskie. Droga przechodzi w gruntową,  możemy z niej podziwiać szeroką panoramę Kotliny Jeleniogórskiej i Wzgórz Łomnickich. Wkraczamy w Zachełmski Las, podchodząc zboczem Studnika do doliny potoku. Pod Lawendowym Wzgórzem (475 m) skręcamy w ścieżkę, która doprowadza nas do dawnego ośrodka Skalnik w Zachełmiu. Łagodnym podejściem przecinamy dolinę i główną szosę,  podnóżem Rudzianek mijamy dawny dom wiejski Frömberga i osiągamy przełęcz Ludomira Różyckiego (540 m), Przełęcz nazwano od imienia znanego kompozytora  żyjącego w latach 1883-1953, który miał w pobliżu siodła swój dom.

Villa Greifenberg

Koło dawnego drogowskazu skręcamy w ścieżkę, która prowadzi do lasu i drogi gruntowej. Podchodzimy lekko na Przełęcz pod Kopistą, gdzie znajdziemy miejsce przeznaczone dla turystów do odpoczynku. Schodzimy do skraju lasu, potem ścieżką przez łąki osiągamy most na Wrzosówce i ulicę Karkonoską w Jagniątkowie. Podchodzimy przez dolinę Wrzosówki główną ulicą miejscowości, wchodzącej obecnie w skład Jeleniej Góry. Mijamy Dąb Pokoju, zasadzony na pamiątkę zakończenia wojny francusko-pruskiej w 1871 r. Dalej znajduje się kompleks obiektów noclegowych: Hotel Agnetenhof (obecnie Willa Agnieszki) i dawny Haus Lindenhöh (Lipowe Wzgórze) oraz zajazd zur Eiche (obecnie Pod Dębem). Przekraczamy Wrzosówkę, mijamy wille Marienhof i Karlsruhe (obecnie Dom Wrzosówka), a następnie dawną drukarnię z lat 1894-1895, za którą znajdowała się szlifiernia szkła Hoffmanna. Za boiskiem stoi Keilische Villa z 1887 r. (obecnie Grześ) i okazały zajazd Zum Deutschen Kaiser (Pod Niemieckim Cesarzem) z dawnym młynem i piekarnią z 1847 r. Na skrzyżowaniu z ul. Turystyczną stoi dawna poczta, dalej za Wrzosówką widać Villę Greifenberg (obecnie kawiarnia Słodko i Zdrowo).

Most nad potokiem Wrzosówka

Trasa powrotna z Jagniątkowa

Docieramy do skrzyżowania, na którym obieramy żółty szlak. Trzymając się głównej szosy skręcamy w ulicę Michałowicką, przekraczając kamiennym mostem Wrzosówkę. Idziemy w górę doliny potoku Brocz, mijając opuszczony Hotel zu den Schneegruben (Pod Śnieżnymi Kotłami) i okazałą Villę Beyer (obecnie Willa Jagniątków). Dalej znajduje się zajazd Oberschlesischer Hof (Dwór Górnośląski, obecnie Stara Willa) i Villa Rosenheim. Docieramy do placu księdza Kubka z Kościołem Miłosierdzia Bożego. Nawiązująca do stylu podhalańskiego świątynia została wzniesiona w 1985 r.

Skręcamy w boczną ul. Saneczkową, i po chwili w drogę szutrową, prowadzącą do dawnego ośrodka Rawar. Następnie podchodzimy dość stromo, ścieżką skrajem lasu pod szczyt Sośnik ze skałą Fotel. Wracamy na biegnąca naokoło ul. Saneczkową i podchodzimy przez widokowe wyręby na Polanę na Grzybowcu. Polana położona jest na siodle między Grzybowcem i Skarbczykiem. Na pobliskim wzgórzu widać dawną Bergbaude Bismarckhöhe (Wzgórze Bismarcka) z 1870 r., obecnie nieczynny pensjonat Grzybowiec.

Parafia Miłosierdzia Bożego w Jagniątkowie

Zmieniamy kolor szlaku na niebieski, drogą gruntową mijamy kulminację Skarbczyka ze skałami. Schodzimy na siodło i omijamy Trzmielaka. Następnie schodzimy przez widokowe wyręby obok skał Gromiska na przełęcz Cmentarzyk i ścieżką zboczami Sobiesza i Ostrosza do skraju lasu nad Sobieszowem. Z tego miejsca widzimy panoramę z zamkiem Chojnik. Docieramy do szutrowej ul. Bema, następnie deptakiem przecinamy główną ul. Karkonoską, obok Haus Frohsinn (obecnie Dom w Sobieszowie). Przekraczamy Wrzosówkę i dalej idziemy ulicą Młyńską, której nazwa wzięła się od położonego tutaj młyna z ok. 1880 r., przebudowanego na początku XX w. Przecinamy ulicę Czecha (szosa Piechowice – Kowary) i wracamy na wcześniejszą trasę. Schodzimy tą samą drogą do końca szlaku, a następnie podążamy ulicą Cieplicką. Skręcamy w ulicę Domeyki, obok pięknie zdobionej poczty z ok. 1910 r. Idziemy wzdłuż Wrzosówki do ulicy Kolejowej i wracamy na stację Jelenia Góra Sobieszów, gdzie kończy się nasza trasa.