Góry Sowie budzą zainteresowanie turystów niezależnie od pory roku. Trasa przez Kalenicę, Przełęcz Trzy Buki i Jeziorko Bielawskie jest doskonałą propozycją na aktywne spędzenie czasu na Dolnym Śląsku.
Jak dojechać pociągiem w Góry Sowie?
Trasa naszej pieszej wędrówki po Górach Sowich rozpoczyna się na stacji kolejowej Nowa Ruda, położonej na jednej z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Przebiegająca w górskim terenie trasa obfituje w liczne wiadukty i tunele. Wraz z uruchomieniem linii w 1880 r. powstała Stacja w Nowej Rudzie. Do jej zabudowań należał budynek dworca, lokomotywownia i mała wieża ciśnień. W latach 1903-1905 stację rozbudowano – w celu poszerzenia układu torowego skruszono ścianę skalną naprzeciwko dworca i wzniesiono dwie nastawnie oraz wiatę peronową. W latach 70. XX w. rozebrano lokomotywownię, a nieco później również wieżę ciśnień.
Do Nowej Rudy dostaniemy się pociągami Kolei Dolnośląskich, kursującymi na trasie Kłodzko – Wałbrzych. To doskonała okazja na skorzystanie z oferty Dolnośląski Bilet Weekendowy. W cenie 59 złotych możesz dotrzeć w Góry Sowie oraz z nich powrócić w wyjątkowo atrakcyjnej cenie z niemal każdego zakątka Dolnego Śląska! Bilet uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Kolei Dolnośląskich oraz POLREGIO od godz. 18.00 w piątek do godz. 6.00 w poniedziałek.
Jakie zabytki warto zobaczyć w Nowej Rudzie?
Rozpoczynamy podróż szlakiem żółtym, którym będziemy podążać przez całą trasę. Schodzimy ścieżką do ulicy Kościelnej, mijając Hotel Dwór Górny. Budynek został wzniesiony w 1598 r. przez Bernharda von Stillfrieda. W latach 1850–1860 dobudowano wieżę w stylu nawiązującym do neoklasycyzmu oraz tudorowskiego neogotyku. Przy głównym wejściu znajdują się kartusze z herbami Tschischwitzów i Aulocków, natomiast przy tylnej bramie widnieją herby Stillfriedów i Borschnitzów.
W kierunku pierwszego szczytu na naszej trasie podążamy ulicą Martwą, aż do doliny Włodzicy. Następnie ulicą Fredry docieramy do podnóży murów zamkowych, domu handlowego Sudety (dawny teatr miejski i kino) i jadłodajni Caritas. Przechodzimy przez most nad Włodzicą, nieopodal którego znajduje się jedna z najstarszych w Polsce figur św. Jana Nepomucena, ufundowana w z 1706 r. przez Friedricha Frantza Ferdinanda i Marię Magdaleny Winckler. Będąc w okolicy, warto zwrócić uwagę także na płaskorzeźbę z około 1920 r., znajdującą się na budynku naprzeciwko mostu. Przedstawia ona ewolucję środków transportu i uskrzydlonego Sfinksa. Ulicą Cmentarną osiągamy gotycki Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, pochodzący z 1502 r. Budynek przebudowano latach 1725-1730 na styl barokowy. Na murze kościoła możemy zobaczyć figurę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z około 1700 r. Za kościołem docieramy do kaplicy loretańskiej, wzniesionej w latach 1765-1767 z inicjatywy Antona Klambta, obok której stoi figura krzyża z 1773 r.
W tym miejscu rozpoczynamy podejście ulicą Loretańską, biegnącą skrajem cmentarza i kaplicy cmentarnej z pocz. XX w. Kontynuujemy podejście ścieżką przez Farny Stok, u podnóża którego stoi barokowy kościół Podwyższenia Krzyża Św. z 1659 r.
Boczną ścieżką podchodzimy na skraj lasu, skąd widać Krępiec we Wzgórzach Włodzickich, Gardzień z kamieniołomem Tłumaczów we Wzgórzach Ścinawskich, a wyżej Góry Stołowe. Idąc dalej osiągamy szczyt Boguszy, z którego schodzimy drogą leśną przechodzącą w stromą ścieżkę, którą dochodzimy do ulicy Świdnickiej w Drogosławiu. Skręcając w ulicę Dworską dotrzemy do powstałego w około 1600 r Dworu Stillfriedów. Budynek przebudowano dwukrotnie – w XVIII i XIX w., obecnie pełni funkcje mieszkalne. Skręcamy w ulicę Pułkownika Józefa Sokola, która prowadzi do ulicy Zdrojowisko.
Jak kształtuje się trasa w Górach Sowich przez przełęcz Trzy Buki?
Docieramy do przystanku kolejowego „na żądanie” Nowa Ruda Zdrojowisko. Trasę pieszej wędrówki po Górach Sowich możemy w łatwy sposób skrócić, rozpoczynając marsz w tym miejscu. Na przystanku zatrzymują się te same pociągi Kolei Dolnośląskich, co na oddalonej o około 5 km stacji kolejowej.
Idąc ścieżką wzdłuż torów docieramy do Doliny Jugowskiego Potoku, obok której stoi okazały most kolejowy z 1880 r. Składa się z trzech filarów z czerwonego piaskowca i czterech kratownicowych przęseł. Ulicą Główną przechodzimy przez dolną część Jugowa, a następnie ulicą Grzybową docieramy do osiedli: Sobków i Pniak, na terenach których znajdowały się kopalnie węgla. W dalszej trasie mijamy leśniczówkę, za którą stromym zejściem wkraczamy w las. Zboczami Żmija podchodzimy na przełęcz Bieplawska Polanka z wiatą i węzłem szlaków na głównym grzbiecie Gór Sowich, którym będziemy teraz podążać.
Docieramy do granic rezerwatu Bukowa Kalenica, utworzonego w 1962 r. w celu ochrony naturalnego lasu sudeckiego ze skarłowaciałymi bukami. Teren rezerwatu obejmuje wschodnie i północne zbocza szczytu Kalenica, który wraz z sąsiednią Słoneczną tworzy drugi pod względem wysokości masyw w Górach Sowich. W latach 1933 r. postawiono tu stalową wieżę widokową, z której roztacza się szeroka panorama obejmująca większą część Sudetów od Karkonoszy, Gór Wałbrzyskich, Suchych i Stołowych przez Góry Bystrzyckie, Orlickie, Bardzkie i Złote po Masyw Śnieżnika i Jesioniki.
Idąc na szczyt Słonecznej mijamy gnejsowe Dzikie Skały i Słoneczne Skałki. Krótkim, intensywnym zejściem schodzimy z kulminacji góry do przełęczy Zimna Polanka, a następnie na przełęcz Trzy Buki, oddzielającą główne pasmo gór od grzbietu Niedźwiadka i Chmieliny. Schodzimy krętą, bitą drogą, trawersującą południowe zbocza Niedźwiadka i Chmieliny. Docieramy do Rozdroża nad Nową Bielawą, w której podążamy skrajem lasu i Gór Sowich. Łagodnym podejściem zboczami Wilczyny docieramy do skrzyżowania w Kamieniczkach.
Jak powrócić z Gór Sowich do Wrocławia?
Ulicą Korczaka schodzimy kompleksu willi w Bielawie, a następnie do kompleksu rekreacyjnego nad Jeziorem Bielawskim z licznymi barami i restauracjami. Jezioro powstało w 1973 r. jako zbiornik technologiczny dla zakładów włókienniczych, po ich likwidacji w latach 90. XX w. przekształcono go na cele rekreacyjne. Przy pomoście z wieżyczką schodzimy schodkami z zapory, idziemy szutrówką pod wiaduktem dawnej Kolei Sowiogórskiej, po czym ulicą Asnyka docieramy do stacji Bielawa Zachodnia, z której w wygodny sposób możemy powrócić z wycieczki pociągami Kolei Dolnośląskich kursującymi do Wrocławia, Legnicy, Kłodzka i Dzierżoniowa. Na stacji Bielawa Zachodnia znajduje się Stacjonarny automat biletowy Kolei Dolnośląskich, w którym podróżni mogą zakupić bilet kolejowy.
Sprawdź aktualny rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich na stacji Nowa Ruda:
Nowa Ruda stacja PKP ➤ rozkład jazdy – bilety | Koleje Dolnośląskie (kolejedolnoslaskie.pl)
Sprawdź aktualny rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich na stacji Bielawa Zachodnia:
Bielawa Zachodnia stacja PKP ➤ rozkład jazdy – bilety | Koleje Dolnośląskie (kolejedolnoslaskie.pl)