Rok 2020 – rok pełen wyzwań i możliwości
Ubiegły rok był dla wszystkich bardzo specyficzny i pełen różnorodnych wyzwań. Mimo wyjątkowej sytuacji i mało sprzyjających okoliczności, z którymi przyszło nam się zmierzyć, 2020 rok otworzył przed Kolejami Dolnośląskimi wiele możliwości.
1. Zakup 11 nowych pociągów
Rozbudowa floty to dla Spółki jeden z priorytetów, dlatego ogromnym sukcesem było podpisanie umowy na zakup 11 nowych pociągów, w tym 5 EZT ELF 2 oraz 6 hybryd IMPULS II.
Za przygotowanie 6 hybrydowych Impulsów II odpowiada NEWAG S.A. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejne 6. Skorzystaliśmy od razu z takiej możliwości- kupując dodatkowe 4 sztuki z opcji. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny Internet. W trakcji elektrycznej będą rozwijać prędkość 160 km/h, a w spalinowej – 120 km/h. Pierwsze składy najprawdopodobniej przyjadą na Dolny Śląsk już na wakacje, pozostałe mogą być dostarczone w ciągu 12 miesięcy. Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd.
PESA Bydgoszcz dostarczy natomiast pięć nowych 5-członowych EZT. ELFy 2 pojawią się na dolnośląskich torach za dwa lata. Najnowszej generacji elektryczne zespoły trakcyjne ELF2 będą posiadały 5 członów po 8 par drzwi na stronę pojazdu. Wnętrze będzie wykonane w wersji aglomeracyjnej. Prędkość eksploatacyjna pojazdów to 160 km/h. Komfort i bezpieczeństwo podróży zapewni dodatkowo klimatyzacja, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większy bagaż, monitoring. Przez okres trwałości projektu dedykowane będą do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego i realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.
2. Projekt hali serwisowej
Rozstrzygnięty został przetarg na przygotowanie projektu hali serwisowej, który umożliwi rozbudowanie zaplecza technicznego Kolei Dolnośląskich w Legnicy. Zakończenie prac projektowych planujemy do 31 marca 2021 r. Natomiast rozpoczęcie budowy zaplecza zaplanowano na trzeci kwartał 2021 roku. Plany zakładają rozbudowę istniejącej bazy serwisowo-remontowej o kompleks hal wraz z ich wyposażeniem, zapewniającym swobodę napraw i przeglądów okresowych posiadanego taboru. Hala główna ma posiadać 4 tory serwisowe o długości 120 metrów, z których jeden będzie dedykowany na całoroczną, nowoczesną myjnię automatyczną. Chcemy wyposażyć ją również w m.in. tokarkę podtorową, instalację do opróżniania nieczystości oraz nową stację paliw. Dzięki nowej hali serwisowej Koleje Dolnośląskie będą praktycznie samowystarczalne w zakresie serwisowania taboru.
3. Terminale konduktorskie i nowy sprzęt dla maszynistów
Obsługa pociągów Spółki wyposażona została w 250 mobilnych terminali konduktorskich do płatności bezgotówkowych. W skład nowych zestawów oprócz terminali weszły komunikujące się z nimi przez bluetooth pinpady płatnicze i drukarki. Dzięki temu całkowity czas sprzedaży od wyboru biletu, przez płatność, po wydruk będzie dwa razy krótszy niż dotychczas. Stanie się to możliwe m.in. dzięki sugerowaniu stacji początkowej podróży na podstawie danych GPS.
Wszyscy maszyniści zyskali natomiast dostęp do tabletów, które zastąpiły dotychczasową, papierową dokumentację niezbędną w ich pracy, czyli m.in. do regulaminów technicznych stacji, zapewniają również stały dostęp do planów pracy
4. Przystanki na żądanie
Pilotażowy program kolejowych przystanków na żądanie, które Koleje Dolnośląskie testowały jako pierwszy przewoźnik w Polsce, przyniósł oczekiwane rezulataty i decyzję o wprowadzeniu tego typu przystanków na stałe. Wraz z grudniowym rozkładem jazdy na Dolnym Śląsku pojawiły się łącznie aż 23 przystanki na żądanie. Jest to zupełna nowość w skali kraju, która z pewnością przełoży się na poprawę efektywności.
5. Nowe pary połączeń
W grudniu wraz z nowym rocznym Rozkładem Jazdy 2020/2021 wprowadzony został szereg nowości i udogodnień. W efekcie zmian na trasy wyjechało aż 28 nowych pociągów (14 dodatkowych par). Wprowadzono również więcej pociągów przyspieszonych oraz ekspresów regionalnych – po 6 w każdej z kategorii. Dzięki temu czas przejazdu między Wrocławiem, a głównymi ośrodkami województwa uległ skróceniu. Na kolejowej mapie pojawiły się również dwa nowe przystanki – Bielawa Centralna oraz Wałbrzych Centrum, co jeszcze bardziej ułatwi pasażerom komfortowe korzystanie z naszej oferty.