Koleje Dolnośląskie przejęły bazę. Rusza remont, serwisy spalinówek jesienią

Po wielu miesiącach starań Koleje Dolnośląskie zostały dzierżawcą dawnej bazy legnickiego zakładu PKP Cargo. Hala przy ul. Pątnowskiej służyć będzie do serwisowania taboru spalinowego regionalnego przewoźnika. 

Hala, w której znajdował się tzw. punkt utrzymania taboru PKP Cargo, znajduje się w sąsiedztwie głównej bazy Kolei Dolnośląskich. Obiekt powstał w latach 80. XX wieku na działce o bogatej kolejowej tradycji. Jeszcze w czasach przedwojennych mieściła się tam lokomotywownia. Od 1 sierpnia br. gospodarzem bazy są już Koleje Dolnośląskie, które wydzierżawiły ją od PKP S.A. 

 Jakie korzyści dla Kolei Dolnośląskich? 

 Przejęta baza to hala o długości 57 m wraz z przylegającym terenem z mniejszymi zabudowaniami, 5 torów do obsługi taboru spalinowego, 450 mkw. potencjalnej powierzchni biurowej w hali głównej, ponadto 500 mkw. powierzchni magazynowej, w tym zaplecze socjalne. Co istotne, hala wyposażona jest również w suwnicę oraz zapadnię. 

Wkrótce rozpocznie się remont hali. Jeśli prace przebiegną zgodnie z planem, w listopadzie br. zacznie służyć Kolejom Dolnośląskim. 

Hala służyć będzie do serwisowania taboru spalinowego. Pomysłów na wykorzystanie sporej przestrzeni i obiektów przyległych jest więcej, ale póki co skupiamy się na najpilniejszych pracach, by jak najszybciej zacząć wykorzystywać potencjał tego metrażu i jeszcze przed zimą rozpocząć pierwsze przeglądy, być może z zaangażowaniem urządzeń, jakie już są na wyposażeniu hali, jeśli pomyślnie przejdą przegląd techniczny – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. 

Przejęcie bazy przez Koleje Dolnośląskie wiąże się z koniecznością utworzenia nowych miejsc pracy. Wkrótce ruszy rekrutacja. Warto dodać, że KD przejęło już kilku pracowników dawnego zakładu PKP Cargo. 

Od Miłkowic do nowoczesnej hali w Legnicy 

W latach 2010-2018 Koleje Dolnośląskie serwisowały swoje pojazdy w ponad 100-letniej hali w podlegnickich Miłkowicach. Przed siedmioma laty nakładem 12 mln zł oddana do użytku została hala serwisowa przy ul. Pątnowskiej, na terenie dawnej sekcji postojowej wagonów osobowych stacji Legnica. 

 Szybko okazało się, że prężnie rozwijający się przewoźnik potrzebuje obiektu zdecydowanie większego i nowocześniejszego. W 2023 roku otwarta została nowa hala serwisowa przy Pątnowskiej o łącznej powierzchni 6,5 tys. mkw. z trzema torami o długości 120 metrów, jednym torem przeznaczonym na całoroczną myjnię automatyczną, tokarką podtorową (na odrębnym torze), nadziemną i podziemną infrastrukturą techniczną oraz zbiornikami i dystrybutorami paliwa. Inwestycja ta została zrealizowana przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowity koszt budowy wyniósł 75 mln zł.