Propozycja pieszej trasy rozpoczynającej się w Bielawie – mieście z bogatą historią i urokliwym rynkiem, położonym u podnóża Góry Parkowej. Sprawdź jak dojechać pociągiem w rejony Gór Sowich i jak wygodnie powrócić z wycieczki.
Jak dostać się do Bielawy z Wrocławia i innych miast Dolnego Śląska?
Do Bielawy możemy dojechać pociągami Kolei Dolnośląskich kursującymi na linii z Wrocławia do Dzierżoniowa. Pociągi KD zatrzymują się w tym mieście na dwóch przystankach: Bielawa Centralna i Bielawa Zachodnia. To doskonała okazja na skorzystanie z oferty Dolnośląskiego Biletu Weekendowego, w ramach którego dotrzemy do Bielawy oraz powrócimy z wycieczki w bardzo korzystnej cenie. Bilet uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Kolei Dolnośląskich oraz POLREGIO od godz. 18.00 w piątek do godz. 6.00 w poniedziałek. Dodatkowo na stacji Bielawa Zachodnia znajduje się stacjonarny automat biletowy Kolei Dolnośląskich, w którym w wygodny sposób można zakupić bilet na przejazd.
Stacja Bielawa Zachodnia powstała w 1891 r. wraz z budową linii do Dzierżoniowa przez pruskie koleje. Od 1900 r. stacja obsługiwała także pociągi Kolei Sowiogórskej kursujące na trasie Dzierżeniów – Srebrna Góra. Po ponad 70 latach zamknięto odcinek z Dzierżoniowa przez Pieszyce, a wkrótce wstrzymano także ruch pociągów na trasie do Srebrnej Góry. W 1977 r. zakończono przewóz pasażerów na głównej linii z Dzierżoniowa, a ruch towarowy do pobliskich zakładów włókienniczych trwał do 2001 r. Dzięki staraniom samorządu Województwa Dolnośląskiego linia została wyremontowana, w wyniku czego w 2019 r. przywrócono połączenia pasażerskie do Bielawy. Połączenia obsługiwane są szynobusami Kolei Dolnośląskich w relacjach do Wrocławia, Legnicy, Kłodzka i Dzierżoniowa
Atrakcje turystyczne Bielawy – malowniczy rynek, pałac Bielawa i fontanna na placu Wolności
Prosto ze stacji kierujemy się do pierwszego punktu naszej wycieczki. Obieramy żółty szlak prowadzący ulicą Sienkiewicza do ronda, z którego dzieli nas jedynie 200 m do zabytkowego Pałacu Bielawa, mieszczącego się w murach wzniesionego przez fabrykancką rodzinę Dierigów budynku. Ma on formę połączonych ze sobą obiektów: głównego gmachu z 1881 r. oraz powstałej w 1894 r. Willi Małgorzaty.
Skręcając w ulicę Piastowską dotrzemy do bielawskiego rynku i placu Wolności. W jego centralnym punkcie stoi symbol miasta – zbudowana w okresie międzywojennym fontanna z sową. Przy rynku znajduje się klasycystyczny budynek z 1830 r., należący niegdyś do zakładów Dierigów, w którym obecnie funkcjonuje Urząd Miasta.
Jak kształtuje się trasa na szczyt Góry Parkowej we Wzgórzach Bielawskich?
Ulicą Sikorskiego docieramy do ścieżki prowadzącej wzdłuż dawnego toru saneczkowego, którą rozpoczynamy podejście na Górę Parkową we Wzgórzach Bielawskich. Na trasie możemy dostrzec krajobraz Dzierżoniowa, Pieszyc i Bielawy z Masywem Ślęży w tle. Skrajem lasu docieramy do dawnego kamieniołomu gnejsów Biała Skałka, z którego widać górną część Bielawy i Góry Sowie z Kalenicą. Stromym podejściem zdobywamy Górę Parkową – jednego z najwyższych wzniesień Wzgórz Bielawskich. W 1925 r., na jej szczycie powstała stalowa wieża widokowa fundacji Dieriga, z której rozpościera się rozległa panorama Gór Sowich z Kalenicą i Wielką Sową oraz Masywu Ślęży i Wzgórz Krzyżowych. W dole widać Bielawę z Jeziorem Bielawskim, Pieszyce i Dzierżoniów.
Schodząc leśną drogą obok Skały Schenka i dawnego kamieniołomu docieramy do przełęczy, z której rozpoczynamy podejście drogą gruntową prowadzącą zboczem Długiej. Okrążamy Pagór i docieramy na Przełęcz pod Wroną, z której możemy podejść na szczyt Wrony lub szosą do platformy widokowej, z której rozpościera się panorama Gór Sowich z Kalenicą.
Atrakcje turystyczne Piławy Dolnej i Piława Górnej
Podążając przez Myśliszów, a następnie szosą Bielawa – Ząbkowice Śląskie w kierunku Łysej Góry docieramy do ruin folwarku w Owieśnie. Ze wsi kierujemy się bitą drogą na wzgórze, z którego dostrzegamy Piławę Dolną i Górną, będące naszym celem. Schodzimy skrajem Wzgórz Bielawskich do doliny Rogoźnicy, by ulicą Stawową dotrzeć do folwarku Weisser Hof i wiaty w Piławie Dolnej.
Wkraczamy na czarny szlak turystyczny biegnący doliną Piławy, obok stawu, którym kierujemy się do kolejnego folwarku i Pałacu Rother Hof, zbudowanego przez Dierigów w 1911 r. Za mostkiem na Piławie mijamy pomnik poległych w bitwie prusko-austriackiej, która rozegrała się 16 sierpnia 1762 r. pod Dzierżoniowem. Z tego miejsca ulicą Sienkiewicza możemy dotrzeć do neoromańskiego kościoła Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, wzniesionego przez ewangelików w latach 1840-1845.
Kontynuując spacer ulicą Sienkiewicza wkraczamy do Piławy Górnej. Mijamy dawną gospodę Annahof oraz folwarki: Hofrichtergut i Schmolzhof, aż wreszcie docieramy do Pałacu Gladishof. Ten zabytkowy Zespół Pałacowo-Parkowy został wzniesiony przez Hoffmannów na pocz. XVIII w., a w 1870 r został rozbudowany do obecnej formy. Wokół budynku roztacza się zabytkowy park z pomnikowymi kasztanowcami, jesionami i grabami.
W dalszej podróży kierujemy się do ulicy Młynarskiej, przechodzącej w Piastowską. Mijamy Urząd Miasta (dawna Villa von Seidlitz), były hotel Golzerhaus i pochodzący z 1743 r. Dom Wdowców, aż docieramy do Placu Piastów Śląskich. Stanowi on centrum założonej w 1740 r. przez Ernsta Juliusa von Seydlitz Osady Braci Morawskich, która po połączeniu ze starą wsią Piława Górna utworzyła obecne miasto. Wokół obszernego placu pod koniec XVIII w. powstał kompleks budynków wspólnoty, obejmujący Dom Braci, Dom Wdów, Dom Gminny, Dom Sióstr i Internat Dziewczęcy. Na środku stał kościół Braci Morawskich, zlikwidowany w 1946 r. Obecnie na wyremontowanym placu znajduje się fontanna i Pomnik Pamięci Ofiar II Wojny Światowej.
Z placu Piastów Śląskich dzieli nas jedynie 350 m od dawnej szkoły Braci Morawskich działającej w latach 1894-1896 w potężnym, neorenesansowym pałacu. Obecnie mieści się w nim Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Wkraczamy na ulicę Piastowską, mijamy budynek poczty z 1877 r. oraz dom Carla Thusta – założyciela miejscowego przemysłu kamieniarskiego, z którego jest znana Piława Górna. Za dawnym kinem znajduje się poprzedni budynek Urzędu Miasta z XIX w., a dalej dawna fabryki konserw, w której po 1945 r. umieszczono Piławską Fabrykę Przemysłu Jedwabniczego.
Powrót z Piławy pociągiem – historia stacji kolejowej Piława Górna
Ulicą Bolesława Chrobrego wracamy na teren dawnej wsi Piława Górna, aż docieramy do ulicy Kolejowej, a następnie na stację Piława Górna, na której zatrzymują się pociągi Kolei Dolnośląskich kursujące na trasie Kudowa-Zdrój – Legnica
Stacja kolejowa w Piławie Górnej powstała w 1858 r. na trasie Legnica – Ząbkowice Śląskie, którą przedłużono w 1898 r. do Kobierzyc. W 1996 r. zamknięto ruch pasażerski na linii, a wkrótce także towarowy. Na przełomie XIX i XX w. rozbudowano budynek dworca i utworzono podziemne przejście na peron oraz dwie nastawnie, a ruch pociągów w Piławie Górnej został przywrócony.
Sprawdź aktualny rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich na stacji Bielawa Centralna:
Bielawa Centralna stacja PKP ➤ rozkład jazdy – bilety | Koleje Dolnośląskie (kolejedolnoslaskie.pl)
Sprawdź aktualny rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich na stacji Bielawa Zachodnia:
Bielawa Zachodnia stacja PKP ➤ rozkład jazdy – bilety | Koleje Dolnośląskie (kolejedolnoslaskie.pl)
Sprawdź aktualny rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich na stacji Piława Górna: Rozkład jazdy pociągów KD i PKP | Koleje Dolnośląskie (kolejedolnoslaskie.pl)