15 lat Kolei Dolnośląskich
Historia i dane15 lat Kolei Dolnośląskich
Sprawdź daneWygraj monografię na 15-lecie Kolei Dolnośląskich
Tabor spółki
Historia dostaw wszystkich pojazdów do spółki Koleje Dolnośląskie w latach 2008-2023.
2008
3 egzemplarze SA135 (001 – 003)
1 egzemplarz SA106-011
1 egzemplarz SA132-002
2009
2 egzemplarze SA109 (003, 004)
3 egzemplarze SA134 (003, 004, 006)
2010
3 egzemplarze SA135 (004-006)
2011
5 egzemplarzy SA134 (005, 007, 023-025)
3 egzemplarze SA135 (007 – 009)
2013
5 egzemplarzy 31WE (001 – 005)
EN57AL-1501 oraz EN57AKD-1937
2014
6 egzemplarzy 36WEa (011-016)
1 egzemplarz EN57AL-1938
2015
1 egzemplarz EN57AL-1542
5 egzemplarzy 31WE (020-024)
4 egzemplarze SA139 (011-014)
2017
11 egzemplarzy 45WE (019 – 029)
1 egzemplarz EN57-1703
2021
3 egzemplarze 36WEh (012-014)
2022
3 egzemplarze 36WEh (015-017)
9 egzemplarzy 48WEc (024-032)
2023
4 egzemplarze 48WEc (033-036)
Linie kolejowe w służbie KD
Historia linii kolejowych, po których w poszczególnych latach jeździły pociągi Kolei Dolnośląskich.
Materiał video.
Liczba pasażerów w poszczególnych latach działania spółki
Ile osób przewieźliśmy od 2008 roku w każdym z poszczególnych lat.
Pociągi Kolzam SA109 ruszają ze stacji Legnica na przegląd
do SPS Mieczkowski, wrzesień 2022 roku
Hale serwisowe spółki na przestrzeni lat
Pociągi były początkowo serwisowane u podmiotów zewnętrznych lub na tzw. grupach – torach odstawczych. Dwa lata po rozpoczęciu działalności KD rozpoczęło serwis swoich pociągów we własnym, poszerzonym zakresie.
Hala serwisowa w Miłkowicach
Pierwsza hala serwisowa Kolei Dolnośląskich znajdowała się w miejscowości Miłkowice, u zbiegu linii kolejowych 275, 282 i 296 (towarowej obwodnicy Legnicy). Spółka korzystała z hali w latach 2010-2018.
br>
br>
I Hala serwisowa w Legnicy
Serwis KD przeniesiono do Legnicy w styczniu 2018 roku. Wtedy też powstała pierwsza, trzytorowa hala serwisowa przy ul. Pątnowskiej. Hala służy do przeprowadzania przeglądów pociągów spółki Koleje Dolnośląskie.
br>
br>
II Hala serwisowa w Legnicy
Planowane otwarcie to lipiec 2023 roku. Hala posiada trzy tory, będzie ponadto wyposażona w tokarkę. Hala będzie dawać możliwość przeprowadzania bardziej zaawansowanych przeglądów, które dotychczas spółka zlecała.
Innowacyjność na torach
Pociągi Kolei Dolnośląskich były pierwszymi, które wprowadziły do polskich rozkładów jazdy przystanki na życzenie. Od 2022 roku na odcinku Wrocław Główny – Sobótka Zachodnia – Świdnica Przedmieście wprowadziliśmy pierwszy w Polsce wagon dostosowany wyłącznie do przewozu rowerów.
Przystanki na życzenie
Przystanki oznaczane są w rozkładach jazdy trójkątem – jak na grafice poniżej (Nowa Wieś Legnicka i Krzyżowa).
Koleje Dolnośląskie były pierwszą spółką kolejową w Polsce, która zaproponowała i wdrożyła to rozwiązanie na polskich torach.
Po udanym pilotażu przystanków na żądanie, do rozkładu z grudnia 2020 włączono 20 przystanków. Od tego czasu z rozwiązania korzystają także inni przewoźnicy, a przystanki na żądanie przyjęły się w całej Polsce.
Wagony rowerowe
2 lipca 2022 roku z Wrocławia Głównego do Świdnicy Przedmieścia przez Sobótkę Zachodnią wyruszył pierwszy w Polsce pociąg osobowy, zespolony z wagonem rowerowym.
Jeden z dwóch wagonów rowerowych był dostępny dla rowerzystów w wakacyjnych kursach na odcinku z Wrocławia do Świdnicy. Pilotaż był na tyle udany, że w rozkładzie na 2023 rok zapowiadane jest rozszerzenie oferty o co najmniej jedną, nową trasę.
Praca eksploatacyjna spółki
Czyli ile kilometrów przejechały pociągi Kolei Dolnośląskich po torach w poszczególnych latach swojego funkcjonowania. Dane w kilometrach.
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kolejami Dolnośląskimi za granicę
Przez 15 lat dotarliśmy też do destynacji za granicami Polski, łącząc siły z przewoźnikami z Czech i Niemiec. Poznaj lokalizację, do których dojeżdżają pociągi Kolei Dolnośląskich przekraczając granicę Polski.
Dziękujemy, że jesteś z nami z okazji 15-lecia KD
Zaplanuj podróż z KDStrona powstała w 2023 roku na 15-lecie Spółki Koleje Dolnośląskie
Na stronie wykorzystano zdjęcia Kamila Cywickiego, Rafała Kotylaka i Grzegorza Jóźwickiego
Grafiki pociągów opracowała Olena Fomichova
Mapy połączeń KD w poszczególnych latach opracował Marek Kazimierczyk
Stronę przygotował Andrzej Padniewski