A A Czcionka

Szynowe legendy Dolnego Śląska idą do remontu

Dwa pojazdy Kolzam SA109 z taboru Kolei Dolnośląskich przejdą w najbliższym czasie modernizację. W przyszłym tygodniu trafią do Bydgoszczy, gdzie przez najbliższych 15 miesięcy będą całkowicie odmieniać swoje oblicze.

11 sierpnia Koleje Dolnośląskie podpisały umowę na szczegółowy przegląd pojazdów SA109 z konsorcjum dwóch firm: Serwis Pojazdów Szynowych Mieczkowski i CSI Invest. W postępowaniu przetargowym, rozstrzygniętym 27 czerwca, złożyły one najkorzystniejszą ofertę opiewającą na kwotę 14,5 mln zł.

Pociągi dostosowane do standardów KD

W ostatniej dekadzie tabor Kolei Dolnośląskich znacząco się powiększył, co sprawiło, że pojazdy SA109 nie przystawały do standardów podróży oferowanych obecnie przez KD. Od kilku lat pociągi były odstawione na bocznicę w Legnicy. Za 15 miesięcy wrócą po kompleksowej modernizacji.

Nowe fotele, klimatyzacja i system informacji pasażerskiej w standardzie znanym z naszych pojazdów – to najważniejsze ze zmian, które zauważą pasażerowie w pojazdach SA109 po tym, gdy wrócą one po przeglądzie P5 – opowiada Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Przeglądy P5 należą do najwyższego poziomu przeglądów pojazdów kolejowych. Polegają na pełnym demontażu podzespołów i zespołów w celu ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawy lub wymiany poszczególnych elementów.

Powrót kolei do Chocianowa

Docelowo jednostki SA109 będą jeździć na trasach prowadzących do Legnicy od strony północnej, ponieważ Dolnośląska Służba Dróg i Kolei kończy prace na odcinku prowadzącym do Chocianowa. Kolej ma wrócić do tej miejscowości powiatu polkowickiego po ponad 20 latach.

Do siatki połączeń kolejowych dołączamy kolejne miejscowości w naszym województwie. Chocianów będzie drugą gminą w powiecie polkowickim, do której będziemy mogli dotrzeć pociągami Kolei Dolnośląskich – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Kolzamy SA109 to dwuczłonowe szynobusy, które mogą pomieścić do 170 osób, w tym 73 na miejscach siedzących. Łącznie wyprodukowano 13 takich pociągów – 2 w wersji jednoczłonowej i 11 w wersji dwuczłonowej. 11 Kolzamów trafiło na tory w Polsce, a dwa kupił czeski przewoźnik GW Train.

Pojazdy SA109 o numerach 003 i 004, znajdujące się w taborze Kolei Dolnośląskich, wyprodukowano w 2004 r., a od 2009 r. służyły pasażerom przewoźnika. Obsługiwały one m.in. linie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i Lubawki. Produkowano je seryjnie w latach 2003-2005 w Raciborzu. Miały być polską odpowiedzią na czeskie motoraki, obsługujące przewozy lokalne. Dowoziły pasażerów do stacji węzłowych, gdzie podróżni przesiadali się do pociągów na dłuższe trasy.