Pociągi powróciły na trasę z Wrocławia do Jelcza-Laskowic. W inauguracyjnym przejeździe Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych wzięli udział samorządowcy odpowiedzialni za uruchomienie reaktywowanego po latach połączenia. Nowa linia do regularnego rozkładu pasażerskiego zostanie włączona wraz z nowym rozkładem jazdy od 12 grudnia.
Powstanie kolei aglomeracyjnych na Dolnym Śląsku staje się faktem. Pierwszą obsługiwaną linią będzie nowa linia do Jelcza-Laskowic. Jej uruchomienie pozwoli po raz pierwszy od 20 lat na kolejowe skomunikowanie tej części województwa ze wschodnią częścią Wrocławia.
Uruchomienie połączenia jest możliwe dzięki podpisaniu porozumienia przez zarząd województwa dolnośląskiego z przedstawicielami gmin Wrocław, Jelcz-Laskowice i Czernica, które będą wspólnie partycypować w kosztach realizacji połączenia.
– Od lat rozwijamy kolej na Dolnym Śląsku, dlatego tym bardziej cieszymy się, że dołożymy swoją cegiełkę do budowania kolei aglomeracyjnej w regionie – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Tabor KD będzie wykorzystywany do obsługi połączeń Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych. Początkowo jedynie na trasie do Jelcza-Laskowic, lecz w przyszłości chcemy rozwijać połączenia aglomeracyjne we Wrocławiu, ale też w innych dolnośląskich aglomeracjach.
Współpraca samorządów
Zarząd województwa dolnośląskiego planuje dalszy rozwój Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych. W oparciu o przejrzysty model rozliczeń, organizator ruchu kolejowego w regionie w przyszłości chce rozwijać ideę kolei aglomeracyjnych. Jak podkreśla marszałek województwa dolnośląskiego, Cezary Przybylski, połączenia do Jelcza-Laskowic to dopiero początek rozwoju DKA.
– Z biegiem czasu, wraz z rewitalizacją kolejnych linii i uruchamianiem nowych połączeń, do współpracy będziemy zapraszać kolejne gminy oraz samorządy. Chcemy, by Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne były tworzone na przejrzystym modelu współpracy. W kosztach, oprócz województwa dolnośląskiego, partycypują wszystkie gminy będące beneficjentami uruchomienia nowych połączeń – proporcjonalnie do długości linii na ich obszarze – komentuje Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, inicjatora powstania Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Hybrydy na trasie do Jelcza-Laskowic
Koleje Dolnośląskie do obsługi połączeń przeznaczyły nowy tabor hybrydowy. Docelowo linia będzie obsługiwana przez nowe, pięcioczłonowe składy Elf2, które na swój pokład będą mogły zabrać ponad 500 pasażerów. Pierwszy taki pociąg zostanie włączony do obsługi linii do Jelcza-Laskowic we wrześniu 2022 roku.
– Jest to rozwiązanie czasowe, do momentu dostarczenia pierwszych elektrycznych składów przez bydgoską Pesę – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Pociągi nie trafiłyby na tę trasę, gdyby nie zaangażowanie zarządu województwa dolnośląskiego. Dzięki ich wsparciu ustalone zostały konkretne zasady funkcjonowania i finansowania połączeń na linii 292.
Uruchomienie połączeń na linii kolejowej 292 z Wrocławia do Jelcza-Laskowic m.in. przez Wrocław Swojczyce i Wrocław Wojnów jest możliwe dzięki remontowi zrealizowanemu przez PKP PLK.
– Rewitalizacją linii 292 to przykład na dobre zagospodarowanie środków unijnych. Prace na tej linii trwały kilka lat i były związane w wymianą infrastruktury, bardzo ważnej z perspektywy przewozów pasażerskich. Warto zauważyć, że powstało 5 nowych przystanków. To realne zwiększenie dostępu do transportu kolejowego, który w tym rejonie Wrocławia stanie się najatrakcyjniejszym środkiem komunikacji – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Nowe połączenia realizowane będą początkowo przez 7 par pociągów, a mieszkańcy Wojnowa i Jelcza-Laskowic już niedługo będą mogli skorzystać ze zwiększonej liczby połączeń. Po dostarczeniu pierwszych elektrycznych składów, na trasie zacznie kursować 15 par pociągów. Średni czas podróży z centrum Wrocławia do stacji Wrocław Wojnów wyniesie 28 minut.
Zakup nowego taboru jest współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach realizacji Projektu pn. „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”, Działania nr 5.2. w Priorytecie nr V Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.