A A Czcionka

Pierwszy hybrydowy pociąg Kolei Dolnośląskich na testach w Żmigrodzie!

Koleje Dolnośląskie testują pierwszy z sześciu zamówionych w nowosądeckim Newagu pociągów hybrydowych Impuls II. Trwają testy techniczne przed oficjalnym dopuszczeniem składów do ruchu. Pierwszy z nich powita pasażerów na Dolnym Śląsku jeszcze w sierpniu! 

Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II, z których każdy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Pierwszy z zamówionych pojazdów przechodzi uzupełniające badania homologacyjne na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, nieopodal Wrocławia. Kolejne zamówione pojazdy są na etapie produkcji.

– Bezpieczeństwo pasażerów to jeden z naszych priorytetów. Przywiązujemy dużą wagę do tego typu testów, które są niezbędne przed dopuszczeniem nowych jednostek do ruchu – komentuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Cieszymy się jednocześnie, że prace nad naszym nowym taborem idą zgodnie z planem. Jeszcze w sierpniu, pierwsze dwa z sześciu zamówionych w Newagu składów hybrydowych pojawią się już na stałe na Dolnym Śląsku i będą do naszej, ale co najważniejsze, pasażerów dyspozycji! 

Początkowo Koleje Dolnośląskie planowały zakup dwóch pojazdów hybrydowych. Przewoźnik skorzystał jednak z prawa opcji, decydując się na jednorazowe zamówienie, aż sześciu składów. Wartość zamówienia sięga prawie 170 mln zł. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny Internet, a ich prędkość będzie rozwijać się do 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz do 120 km/h przy napędzie spalinowym. 

– Prowadzimy badania uzupełniające, ponieważ każdy pociąg przed dopuszczeniem do ruchu musi spełnić szereg norm począwszy od kwestii bezpieczeństwa, wymogi techniczne po elementy wizualne. To pierwszy z dwóch składów, które już w sierpniu dostarczymy na Dolny Śląsk. Mamy nadzieję, że spełnią oczekiwania oraz zachęcą Koleje Dolnośląskie do skorzystania z prawa opcji i rozszerzenia zamówienia o dwa kolejne składy – powiedziała Aldona Mastalerz z Newagu, który do połowy 2022 roku dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć składów hybrydowych. 

Produkowane przez nowosądecki Newag składy Impuls II to pierwszy polski pojazd szynowy o napędzie elektryczno-spalinowym. Umożliwia płynne poruszanie się po odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych trakcji elektrycznej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji.  Koleje Dolnośląskie, wykorzystując przewidziane w umowie prawo opcji mogą rozszerzyć zamówienie i kupić dwa dodatkowe składy Impuls II.

Hybrydy do Trzebnicy i Świdnicy 

Podczas testów w Żmigrodzie po raz pierwszy zaprezentowano pociąg, który w sierpniu wyjedzie na dolnośląskie tory i będzie dostępny dla wszystkich podróżnych. 

– Chcemy, żeby hybrydy obsługiwały planowaną przez nas linię z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę. Na tej trasie będą mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, ponieważ jedynie na odcinku w granicach Wrocławia trasa jest zelektryfikowana. Czekamy na zakończenie prac torowych, które planowane jest na grudzień 2021 roku. Do tego czasu pasażerowie na pewno będą mogli spotkać nasz nowy pociąg m.in. na linii z Trzebnicy do Wrocławia Głównego – zapowiedział Bartłomiej Rodak

Pierwszy z hybrydowych Impulsów II ma trafić na dolnośląskie tory już w sierpniu. Początkowo będzie obsługiwał relację Trzebnica – Wrocław Główny, jednak po zakończeniu prac torowych na rewitalizowanej linii 285 do Świdnicy, przez Sobótkę, jego trasa zostanie wydłużona do Świdnicy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone na Dolny Śląsk w pierwszym półroczu 2022 roku, wzmacniając tabor Kolei Dolnośląskich. 

   Zakup nowego taboru jest współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach realizacji Projektu pn. „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” w ramach Działania nr 5.2. w Priorytecie nr V Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.