Pierwszy Elf 2 Kolei Dolnośląskich na testach w Żmigrodzie

Rozpoczęły się testy pierwszego z trzynastu pociągów Elf 2, produkowanych przez PESA Bydgoszcz dla Kolei Dolnośląskich. Nowy, pięcioczłonowy skład wyjedzie na tory i zabierze na pokład pierwszych pasażerów latem 2022 roku.

Zakupy Kolei Dolnośląskich to jeden z największych projektów taborowych w historii spółki. Przewoźnik kupił w sumie 13 nowych pociągów Elf 2. Pierwszy z nich przechodzi właśnie testy techniczne na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Ich przejście jest ważnym krokiem przed dopuszczeniem do ruchu, co powinno nastąpić we lipcu 2022 roku.

To pierwszy dzień testów naszego nowego pojazdu. Przykładamy dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, dlatego testy są niezbędne, żeby w przyszłym roku ten skład mógł obsługiwać linie kolejowe na terenie naszego województwa. Przed dopuszczeniem do ruchu czekają nas jeszcze kolejne testy w naszej bazie technicznej w Legnicy – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Kupiliśmy łącznie 13 pojazdów tego typu. Pięć z nich już za 9 miesięcy pojawi się na dolnośląskich torach. Będą to pierwsze pojazdy elektryczne wyprodukowane przez bydgoską Pesę w naszym taborze.

Nowa generacja pociągów elektrycznych

Elfy 2 mają 250 miejsc siedzących, a każdy może zabrać na swój pokład łącznie 540 pasażerów. Pojazdy są pięcioczłonowe i mają po osiem par drzwi na każdą stronę. W środku zadbano o dodatkowe udogodnienia dla podróżnych: klimatyzację, dostęp do sieci WiFi czy defibrylator AED. Podróżni będą mogli skorzystać z miejsca na przewóz roweru czy dodatkowego bagażu, wyznaczono też specjalne miejsca dla wózków osób z niepełnosprawnościami.

Model wybrany przez Koleje Dolnośląskie należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych produkowanych przez Pesę Bydgoszcz. Elf 2 podczas jazdy rozwija prędkość do 160 km/h – zaznacza Maciej Walczak, szef kontraktu Kolei Dolnośląskich w PESA Bydgoszcz. – Pięcioczłonowy skład może zabrać na pokład pięćset osób. Zadbaliśmy o to, by podczas podróży pasażerowie mogli korzystać ze wszystkich udogodnień – dostępu do internetu, wtyczek USB czy specjalnie wyznaczonych miejsc. Czas produkcji takiego pociągu zajmuje średnio dziewięć miesięcy, jednak po tym czasie niezbędne jest przejście wymaganych testów i procesów homologacyjnych.

Elfy 2 pojadą do Jelcza-Laskowic

Pierwszy pojazd weźmie na swój pokład pasażerów już w lipcu 2022 roku, a wszystkie nowe składy pojawią się na dolnośląskich torach z końcem kwietnia 2023 r. Zamówione pociągi będą realizować połączenia na liniach Oleśnica – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice.

 – Już od grudnia zostaną wznowione połączenia na linii 292, którą początkowo obsługiwać będzie nasz pojazd hybrydowy. W przyszłym roku mieszkańcy okolicznych gmin będą mogli korzystać z nowoczesnych pociągów Elf 2, które są specjalnie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego – komentuje Bartłomiej Rodak.

Zakup nowego taboru jest współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach realizacji Projektu pn. „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”, Działania nr 5.2. w Priorytecie nr V Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.