Głuszyca to niewielkie miasto położone położone w dolinie Bystrzycy, między Pasmem Włodarza Gór Sowich i Górami Suchymi. Odkryj fascynującą historię oraz najważniejsze zabytki Głuszycy
Historia Głuszycy
Głuszyca wzmiankowana była już w około 1300 r. jako wieś drwali i gonciarzy, należąca do dóbr Zamku Rogowiec. Podczas wojen husyckich w XV w. została zniszczona, a na początku XVI w. weszła w skład dóbr Hochbergów. W późniejszych latach rozwinęło się tu tkactwo chałupnicze, w 1768 r. powstała wykańczalnia płótna, a w XIX w. liczne fabryki włókiennicze. W 2. poł. XIX w. miejscowość została również letniskiem, do czego przyczyniło się doprowadzenie linii kolejowej w 1880 r. W czasie II wojny światowej w okolicy budowano podziemne budowle Kompleksu Riese, którego przeznaczenie do tej pory jest niejasne. Działała tu filia niemieckiego obozu koncentracyjnego Groß-Rosen dla zatrudnionych przy budowie. Po 1945 r. Głuszyca była jednym z największych ośrodków przemysłu bawełnianego w regionie, w 1962 r. nadano jej prawa miejskie. W latach 90. XX w. miejscowy przemysł upadł. Obecnie rozwija się turystyka związana z pobliskimi hitlerowskimi sztolniami, powstała także sieć szlaków rowerowych MTB. Obecnie Głuszyca posiada sieć aż 150 km tras rowerowych, położonych w malowniczym, górskim krajobrazie.
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/Gluszyca-scaled.jpeg)
Stacja kolejowa Głuszyca
Stacja w Głuszycy powstała w 1880 r. w związku z uruchomieniem odcinka linii kolejowej Nowa Ruda – Wałbrzych. Zbudowano wtedy masywny, ceglany dworzec z szaletami i magazynem towarowym. W latach 1903-05 do dworca dobudowano parterowe skrzydło oraz pomieszczenie dyżurnego ruchu. Podczas przebudowy linii na dwutorową w latach 1908-1913 przedłużono perony oraz wzniesiono nastawnię, rampę ładunkową, magazyn pocztowy i rampę bocznicy do tartaku. W latach 90. XX w. zlikwidowano nastawnię wykonawczą Gł1 na wylocie w stronę Jedliny-Zdroju, sam budynek rozebrano w 2007 r., a później także magazyny. Na budynku dworca znajduje się kilometraż linii liczony do Berlina i Kłodzka, nad pomieszczeniem dyżurnego ruchu widać jeszcze ślad emblematu kolei pruskich.
Po zakończonym w 2023 r. remoncie linii Świdnica – Jedlina-Zdrój na stacji Głuszyca zatrzymują się pociągi Kolei Dolnośląskich kursujących na trasach: Wrocław Główny – Głuszyca oraz Wałbrzych Miasto-Kudowa Zdrój.
Zabytki i atrakcje Głuszycy
- Dom kultury – dawny hotel Zur Sonne (Pod Słońcem)
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/budynek-dawnego-Hotelu-zur-Sonne-w-Gluszycy-obecnie-Centrum-Kultury-oraz-Miejska-Biblioteka-Publiczna-scaled.jpg)
- Pałac Głuszyca – pochodzi z 2. poł. XVIII w., ozdobiony jest portalem z kartuszem herbowym i datą 1800.
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/Palac-Gluszyca-scaled.jpg)
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/Herb-nad-wejsciem-do-palacu-Gluszyca-scaled.jpg)
- dawna przędzalnia wełny czesankowej Stöhra, w której po 1945 r. funkcjonowały Zakłady Przemysłu Wełnianego Argopol.
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/Zaklady-Przemyslu-Welnianego-ARGOPOL-dawne-scaled.jpg)
- Ogród Jordanowski z Willą Kauffmanna z 1894 r.,
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/Villa-Kauffmanna-scaled.jpg)
- Villa Scheff zwana Zameczkiem z 1901 r.
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/Willa-Zameczek-scaled.jpg)
- Dawny zajazd Zur alten Brauerei (Pod Starym Browarem) z 1784 r., funkcjonujący po 1945 r. jako Gospoda pod Jeleniem. Część piętrowa posiada drewnianą konstrukcję szkieletową, zachował się też kamienny portal
![](https://kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2024/04/Dawny-browar-Gospoda-Pod-Jeleniem-scaled.jpg)
Sprawdź aktualny rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich do stacji Głuszyca: Rozkład jazdy pociągów KD i PKP | Koleje Dolnośląskie (kolejedolnoslaskie.pl)