ALSTAL rozbuduje halę serwisową Kolei Dolnośląskich

Koleje Dolnośląskie podpisały umowę z nowym wykonawcą rozbudowy hali serwisowej w Legnicy. Inwestycję o wartości 65 mln zł zrealizuje konsorcjum ALSTAL Grupa Budowlana oraz ALSTAL Investment.

Podpisana 13 stycznia umowa zakłada realizację wszystkich prac w ciągu 14 miesięcy. Pierwsze prace budowlane w bazie serwisowej w Legnicy rozpoczną się w lutym i potrwają do końca marca 2023 roku.

Cieszę się że udało nam się doprowadzić pierwszy etap tej inwestycji, związany z wyłonieniem wykonawcy, do szczęśliwego finału – zaznacza Witold Idczak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Nowa hala pozwoli nam na dużą samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw taboru, a w konsekwencji również przyniesie oszczędności. Rozbudowa zaplecza serwisowego jest ważnym elementem realizacji strategii rozwoju Kolei Dolnośląskich w najbliższych latach. Zainwestowaliśmy w tabor, rozbudowa zaplecza jest naturalnym uzupełnieniem tych działań.

Doświadczony wykonawca

Firma ALSTAL specjalizuje się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji budowlanych. To właśnie jedna z ich spółek – ALSTAL Grupa Budowlana – odpowiedzialna była za budowę centrum serwisowego Kolei Wielkopolskich, które powstaje w Wągrowcu (woj. wielkopolskie).

Całkiem niedawno zakończyliśmy tę inwestycję, właśnie ją przekazujemy. To bardzo podobny obiekt do tego, który już niebawem zrealizujemy dla Kolei Dolnośląskich – mówi Jarosław Szczupak, prezes zarządu spółki ALSTAL Grupa Budowlana. – Mamy obszerne dossier kontraktów. Największy obiekt, jaki budowaliśmy, to Termy Maltańskie w Poznaniu. Na naszym koncie jest także Opera Leśna w Sopocie czy wiele stadionów. Mamy ogromne doświadczenie. Myślę, że obiekt dla dolnośląskiego przewoźnika zostanie zrealizowany w terminie i będzie najwyższej jakości.

Rozbudowana hala serwisowa Kolei Dolnośląskich będzie wyposażona m.in. w wiaty, drogi wewnętrzne, nadziemną i podziemną infrastrukturę techniczną, zbiorniki i dystrybutory paliwa. Dzięki rozbudowie obiektu przewoźnik będzie miał do dyspozycji cztery tory o długości 120 metrów oraz jeden tor przeznaczony na całoroczną myjnię automatyczną.

Wsparcie samorządu województwa

Koszt modernizacji obiektu szacowany jest na 65 mln zł, a część wydatków zostanie pokryta z dofinansowania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Środki pochodzą z unijnego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Początkowa kwota 30,5 mln zł, przekazana przez UMWD, została zwiększona do 48 mln.

Pierwotnie łączny koszt rozbudowy szacowany był na około 45 mln zł, lecz z uwagi na rosnące ceny materiałów budowlanych wydatki związane z modernizacją hali serwisowej wzrosły. Dlatego zarząd województwa dolnośląskiego zdecydował o zwiększeniu kwoty dofinansowania, co pozwoli nam na realizację inwestycji i dalszy rozwój kolei pasażerskich w regionie – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Poprzednie dwa postępowania związane z wyborem wykonawcy hali zostały unieważnione przez Krajową Izbę Odwoławczą w odpowiedzi na odwołania poprzednich oferentów. 23 grudnia 2021 r. Koleje Dolnośląskie po raz trzeci dokonały wyboru i w styczniu doszło do podpisania umowy z wykonawcą.