11 nowych składów, w tym sześć, pierwszych w Polsce pociągów hybrydowych chcą do 2023 roku kupić Koleje Dolnośląskie w planowanym przetargu na zakup taboru. Pierwsze pociągi trafią na Dolny Śląsk w 2022 roku.
W ramach planowanego postępowania przetargowego spółka planuje zakup sześciu sztuk trzyczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów.
– Cieszę się, że możemy dziś ogłosić tak wyczekiwany plan zakupu nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Szacunkowa wartość zakupu 11 pociągów to aż 280 mln złotych – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, które będzie gwarantem kredytu bankowego na zakup taboru. – Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln złotych – zakończył marszałek Przybylski.
Miliard złotych na nowy tabor
Pierwsze nowe pociągi pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 roku. Jedenaście zespołów trakcyjnych zgodnie z harmonogramem trafi do spółki na przełomie 2022 i 2023 roku.
– Planujemy zakup sześciu składów hybrydowych i pięciu elektrycznych. Jednak w przyszłości chcemy skorzystać z opcji zakupowej jaką daje nam przetarg, która pozwala na zamówienie łącznie aż 41 pociągów – podkreślał zalety nowego przetargu Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Korzystając z opcji zwiększymy naszą flotę o 75%. To historyczna i największa w historii naszego regionu inwestycja, którą szacujemy na ponad miliard złotych – zakończył Stawikowski.
Nowy tabor jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pasażerów Kolei Dolnośląskich. Opcja zakupowa pozwala na zamówienie kolejnych 10 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakup w opcji dodatkowych 30 pojazdów spółka zamierza zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.
Hybrydy na nowe trasy
Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego będą obsługiwać trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która zostanie uruchomiana po zakończeniu prac rewitalizacyjnych. Dwusystemowy napęd nowych pociągów sprawi, że na całym odcinku linii, obejmującym miasto Wrocław, pojazdy Kolei Dolnośląskich nie będą emitowały do atmosfery żadnych zanieczyszczeń.
– Decyzja o zakupie nowego taboru pomoże w stworzeniu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale też w Zagłębiu Miedziowym. Prowadzimy rozmowy z samorządami, które są zainteresowane rozwojem transportu kolejowego – powiedział Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Nowe pociągi elektryczne połączą Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.
Rekordowy rok
W 2019 roku Koleje Dolnośląskie przewiozły niemal 14,1 mln pasażerów. Spółka zyskuje pasażerów w rekordowym tempie, przewiozła ponad 2,4 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej.
Przyczyniło się do tego sprawne zarządzanie i planowanie okresowych przeglądów, dzięki czemu tabor wykonał o 5% więcej pracy eksploatacyjnej, niż w latach poprzednich.