Zabytkowy parowóz dla legniczan – wspólna inicjatywa KD i PKP Cargo

Dotychczas maszyna znajdowała się na terenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać ją jedynie zza okna przejeżdżającego pociągu. W środę, 11 września, ważący niespełna 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostanie na stałe, jako kolejowa atrakcja turystyczna.

Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKP Cargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego niemieckiego parowozu. Parowóz to pomnik techniki. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji i trafił do legnickiej lokomotywowni w październiku 1995 r.

Od niedawna jako spółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, na którym zlokalizowane są nieużytkowane od lat toryzwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich To świetna okazja, by wyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz. Teraz czekają go prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiać zabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawy historycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo.

W najbliższym czasie zabytkowy parowóz przejdzie renowację, by na Dzień Kolejarza 25 listopada mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Prace odtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jest wykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawem trafią kolejne zabytkowe maszyny.

– Kiedy prezes Kolei Dolnośląskich zwrócił się do mnie z tą inicjatywą, nie zastanawiałem się ani chwili, bo dla PKP Cargo dbanie o dziedzictwo kulturowe kolejnictwa to sprawa priorytetowazaznacza Jacek Krawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładu spółki  PKP Cargo – Historia kolei jest bezpośrednio związana z historiami ludzi, w tym także naszych pracowników, którzy dawniej jeździli na tym parowozie i wciąż u nas pracują. Ta przeprowadzka to także świetna okazja, by przypomnieć mieszkańcom Zagłębia Miedziowego, że najpierw była tu kolej, później dopiero KGHM. I bez kolei rozwój przemysłu miedziowego nie byłby możliwy, to jego prawdziwe koło zamachowe – dodaje.

Zabytkowy parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie, Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.